actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2016, 09:54
Evelien.B*lmans Evelien.B*lmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 55
VN op zoek naar 400 miljoen dollar voor choleraslachtoffers in Haïti

VN op zoek naar 400 miljoen dollar voor choleraslachtoffers in Haïti - mogelijk besmet door hulpactie van VN

De Verenigde Naties zijn op zoek naar 400 miljoen dollar voor de hulp aan de slachtoffers van de cholera-epidemie in Haïti. De organisatie droeg bij tot de verspreiding van de ziekte, stellen de slachtoffers.

Dat heeft een VN-functionaris bekendgemaakt.

Eerder dit jaar zegden de Verenigde Naties al dat ze een morele verantwoordelijkheid hadden om de Haïtiaanse slachtoffers te helpen, en nu dringen ze opnieuw aan op financiering. Met hun nieuwe plan willen de VN in de eerste plaats 200 miljoen dollar verzamelen om cholera beter te kunnen bestrijden, onder meer via een langetermijnproject dat de problemen op het vlak van water en sanitair moet aanpakken. Een bijkomend bedrag van 200 miljoen dollar zal opgehaald worden bij de VN-lidstaten of opgenomen worden in de VN-begroting. Dat geld moet dienen om financiële steun te verlenen aan families en gemeenschappen die rechtstreeks getroffen worden door de ziekte. "Als we dat bedrag kunnen bekomen, zou ik de mensen in de ogen kunnen kijken en zeggen 'Ik denk dat dit een redelijk bedrag is om mee aan de slag te gaan'", zo zei David Nabarro, die binnen de VN verantwoordelijk is voor de aanpak van de cholera-epidemie in Haïti.

'Geen schuldbekentenis'

De VN ontkennen dat zij cholera Haïti hebben binnengebracht na de aardbeving van 2010. Onder de VN-medewerkers waren toen ook Nepalezen, die niet eerst getest zouden zijn op cholera, terwijl dat land eerder met de ziekte te maken had. Een groep van slachtoffers van de cholera-epidemie bracht de zaak voor een Amerikaanse rechter, maar die bekrachtigde de immuniteit van de VN. Volgens Nabarro is de financiële hulp dan ook geen schuldbekentenis. "Het is gewoon een morele verantwoordelijkheid om de mensen die het meest getroffen worden door de cholera-epidemie te helpen", zo zei hij.

Eerder deze maand werd Haïti getroffen door orkaan Matthew.

Bron: Knack 25/10/2016 (http://www.knack.be/nieuws/wereld/v...mal-768703.html)

Eigen mening: eerst en vooral heb ik veel medelijden met de mensen in Haïti, ik kan het mij gelukkig niet voorstellen hoe het is om familie te verliezen door een orkaan en daarboven op ook nog eens getroffen worden door een cholera-epidemie maar het moet verschrikkelijk zijn. Hoe kan je zieke mensen helpen als het land vol op in wederopbouw is? In dit opzicht vind ik het heel goed dat de VN Haïti wil helpen maar ik vrees dat ze helpen omdat ze toch niet volledig vrijuit gaan in deze zaak. Er wordt immers niet vaak zomaar geholpen, vaak zit er iets achter wat ervoor zorgt dat de helpende partij er ook beter uitkomt. Dit gebeurt soms op persoonlijk niveau maar in mijn ogen vaker op wereld niveau. Vooraleer een land actie onderneemt is dit uitvoerig besproken en zijn de voor- en nadelen mooi naast elkaar gezet, als de nadelen lijst voor het land langer is dan de voordelen lijst zal er meestal geen actie ondernomen worden. Toch wil ik graag in het goede van de mensen blijven geloven maar wel met een kritische blik want er is vaak een keerzijde aan de medaille. Natuurlijk zijn er geen bewijzen tegen de VN dus zijn ze nog steeds onschuldig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.