actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th January 2014, 16:36
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
N-VA weinig gevraagd bij VRT

N-VA weinig gevraagd bij VRT

Zowel de Vlaamse minister-president Kris Peeters als zijn partij CD&V is een graag geziene gasten in de entertainmentprogramma’s van de openbare omroep. Dat blijkt uit tellingen die minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) op vraag van het Vlaams parlementslid Wim Wienen (Vlaams Belang) liet verrichten. Bart De Wever noch de N-VA kan op veel sympathie rekenen.
Op enkele uitzonderingen na gaan alle politici gretig op uitnodigingen van de Reyerslaan in. In de periode tussen 1 januari en 4 december 2013 (de dag waarop Wienen zijn vraag indiende) traden CD&V’ers dertig keer op in entertainmentprogramma’s. Dat was bijna dubbel zo veel als de Vlaams-nationalisten, die slechts veertien keer aan bod kwamen. Open VLD en SP.A deden het met respectievelijk 22 en 16 optredens beter. Groen (3), Vlaams Belang (1) en LDD (1) hadden reden tot klagen.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) kreeg in 2013 de meeste uitnodigingen. Hij verscheen zes keer in een entertainmentprogramma. De federale staatssecretaris voor Asiel, Maggie De Block, het nieuwe wonderkind in de Vlaamse politiek, mocht vijf keer opdraven. Op de derde plaats (vier keer present) volgt Vlaams minister Hilde Crevits, opnieuw een christendemocraat.

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) doseerde in 2013 zijn mediaoptredens. Hij trad slechts drie keer op, evenveel als minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) De overige vertegenwoordigers uit de top tien van de meest populaire politici komen er bekaaid van af. Zowel SP.A-voorzitter Bruno Tobback als minister van Pensioenen Alexander De Croo (Open VLD) kreeg geen enkele uitnodiging. CD&V-voorzitter Wouter Beke mocht een keer opdraven, SP.A-minister Freya Van den Bossche twee keer.

Bron: De Standaard,http://www.standaard.be/cnt/dmf20140115_00931433, 16/01/2014

Mening: Ik vind dat hier de schrijver een enorme blunder maakt in het kiezen van zijn titel. Ik vind dat N-VA, een partij die niet in de regering zit, toch goed scoort als je het vergelijkt met bv. de SP.A, een partij die wel in de regering zit. Ook gaat het hier enkel over tv-optredens op de nationale zender, niet over hoeveel keer ze ter sprake zijn geweest in de media. Ik denk als we dit zouden onderzoeken dat we een hele andere uitslag en vooral titel gaan krijgen.
Wat mij vooral stoort aan de titel is dat het de N-VA aanduid als 'slachtoffer'. Ik vind toch dat GROEN! en Vlaams Belang vooral te klagen hebben. En als we er dan LDD als kleine partij bijtrekken, wat dan gezegt over bv. Pvda+? Of nog beter, over de Vlaamse PS die volgens sommige zouden bestaan. Deze twee hebben zelf niet één keer op tv mogen komen.

Als we dan gaan kijken naar de persoonlijke tv-optredens vind ik dat de titel weer een verkeerd beeld schetst. Een persoon die enkel burgemeester en partijvoorzitter is (oké, wel van de grootste Vlaamse partij) vind ik dat hij niet te klagen heeft. Als je dan kijkt naar bv. de minister van pensioenen,Alexander De Croo, die geen enkele keer op tv is geweest, dan stel ik mij toch vragen. Pensioen is toch veel aan bod gekomen dit jaar?

Maar als ik lees dat ze ook in entertainmentprogramma's komen heb ik toch mijn twijfels over de politiek. Er was ooit wel de roep naar een 'vermenselijking' van de politiek, maar gaat dit niet te ver? Als er nu ook al politici meedoen met een programma als 'komen eten' of 'zijn er nog kroketten', dan stel ik de vraag of we nog stemmen op de leukste of op de bekwaamste persoon?
Mijn oproep is dus dat men de politici niet meer aan het woord mag laten over hun privéleven in bv. 'de boekskes' of mag laten komen spreken in entertainmentprogramma's zoals bv. 'de laatste show'. Laat ze nog in het nieuws komen als het echt moet, maar laat ze vooral hun zeg doen in programma's als bv. 'Reyers laat'. En als we toch niet de bekwaamste willen, laat dan elke partij evenveel seconden zijn zeg doen op de tv!

Maar vooral herhalen: de auteur maakt een enorme fout in zijn titelkeuze
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th January 2014, 19:52
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Over de grote lijnen ben ik akkoord met de mening van Daan. Ik vond het een misleidende titel, waar ik bij dacht dat de N-va vroeg voor meer in de media te komen (ik vind zelf dat ze genoeg er in komen!) .

Anderzijds ben ik wel geneigd om te denken dat de grootste oppositie partij voor de federale regering en als coalitiepartner voor de Vlaamse regering meer in programma's verschijnen van de openbare omroep dan bv. Open VLD(Dat in de Vlaamse oppositie en in de federale regering met een klein aandeel zit.) Maar niets is minder waar. Maar zoals altijd is er 1 duidelijke regel : De minst belangrijke partijen (met spijt reken ik daar LDD, Vlaamse PS, Vlaams Belang en PVDA+ bij) wordt minder/niet gevraagd.

Anderzijds durf ik ook zeggen dat BDW en de N-va genoeg in het nieuws en algemene media komen maar dit is vaak niet de intentie van de partij zelve. Als u begrijpt wat ik bedoel ! Ik erger mij kapot aan politici/aanhangers van andere partijen die zeggen dat N-va de media domineert, maar hun eigen partij zorgt er wel voor dat de N-va heel de tijd in het nieuws komt. Men maakt zodra de woorden N-V-A vallen van een mug een olifant !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.