actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 12:06
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
De Croo wil plafond op toplonen opnieuw opdoeken

De toplonen bij overheidsbedrijven zullen niet langer geplafonneerd worden op 290.000 euro zoals afgesproken door de regering Di Rupo. Dat schrijven L’Echo en De Tijd. ‘Dit is de mensen gewoon uitlachen in hun gezicht’, luidt het bij de oppositie.

Alexander De Croo (Open VLD), de huidige minister van Overheidsbedrijven, gaat in tegenstelling tot zijn voorganger Jean-Pascal Labille (PS) de toplonen van managers bij overheidsbedrijven niet plafonneren. De regeling rond het plafonneren van de toplonen werd ook nooit in de wetgeving gebetonneerd, het ging om een ‘gentlements’ agreement’.

De Croo wil zich naar eigen zeggen minder gaan mengen in de loonpolitiek bij de overheidsbedrijven en is er van overtuigd dat de verloning van de managers binnen de perken zal blijven.

‘We willen een vertrouwensrelatie opbouwen met de bedrijven’, luidt het op zijn kabinet. ‘Wij geven hen het vertrouwen en in ruil daarvoor verwachten we dat ze hun verantwoordelijkheid opnemen. We willen niet langer zo interventionistisch omgaan met de overheidsbedrijven. Zo willen we situaties als vorig jaar met Johnny Thijs (de topman van Bpost die vorig jaar opstapte omdat hij minder zou gaan verdienen, red.) absoluut vermijden.’

‘De raden van bestuur van overheidsbedrijven zijn autonome organen, ook inzake loonpolitiek. Als bepaalde raden van bestuur het opportuun achten een bepaald loon toe te kennen, dat binnen de grenzen blijft van wat goed bestuur is, heb ik me daarin niet te mengen’, dixit De Croo. ‘Maar uiteraard staat soberheid nog altijd voorop.’

‘De gewone man moet zwaar inleveren’

De uitspraken van De Croo krijgen veel kritiek van oppositiepartij SP.A. ‘Op het moment dat gewone mensen zwaar moeten inleveren, wordt er een einde gemaakt aan de loonplafonds voor overheidsmanagers. Op die manier lacht de regering de mensen gewoon uit in hun gezicht’, zegt Kamerlid David Geerts.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141126_01396924

Eigen mening: Dit vind ik echt niet kunnen. We horen langs alle kanten van besparingen en dat dus de gewone werkende mens zal moeten inboeten. Mensen met toplonen zouden nog altijd extreem veel mogen verdienen maar de werknemers van hun bedrijf verliezen wel koopkracht door de indexsprong. De reden die ze geven dat ze situaties als vorig jaar met Johnny Thijs willen vermijden vind ik zeer ongepast. Ik vind niet dat dat een reden mag zijn voor deze aanpassing. Ik denk dat de regering beter moet nadenken over deze aanpassing. De Croo moet aan de stakingen denken die zijn geweest en nog komen voor de besparingen.

Laatst aangepast door Ellen.B*eyens : 26th November 2014 om 12:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.