actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th February 2008, 18:21
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Holebi's willen vaderschapsverlof voor lesbiennes

De Holebifederatie vindt de huidige regeling voor het vaderschapsverlof niet geslachtsneutraal en dus onbruikbaar voor lesbiennes. Daarom vraagt ze aan Vlaams minister voor Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt (sp.a) een "aanpassing van het beleid aan de realiteit van holebigezinnen".



"Lesbische meemoeders die door adoptie juridisch ouder worden van hun kind, hebben geen recht op vaderschapsverlof", zegt woordvoerder van de federatie Yves Aerts in een persbericht. "Dat de meemoeder niet hetzelfde recht op die verlofdagen heeft als een heteroseksuele vader, is een ongelijkheid."

Lesbische meemoeders moeten het kind van de biologische moeder bovendien adopteren om er een juridische band mee te verkrijgen. "Dat is veel omslachtiger dan de situatie van een heteroman die, als hij met de moeder getrouwd is, automatisch vader wordt", luidt het.

De Holebifederatie vindt verder dat de adoptiewet kan verbeterd worden door de adoptieprocedure voor lesbiennes te laten starten voor de geboorte van het kind. Nu heeft het kind tot maanden na de geboorte slechts één juridische ouder.

Wat adoptie door homomannen betreft, wil de Holebifederatie dat homo's bij de erkende adoptiediensten gelijke kansen krijgen.


Uit dit artikel wordt het nog maar eens duidelijk dat holebi's nog steeds gediscrimineerd worden in onze samenleving. De meest evenwichtige situatie voor een kind is natuurlijk één waarbij het een mama en papa heeft. Maar dat wil niet zeggen dat holebi's geen goede ouders zijn. Het maakt niet uit of een kind 2 mama's of papa's heeft...de manier waarop het kind opgevoed wordt is van belang! Er mag ook niet neergekeken worden op alleenstaande mama's of papa's, zij doen net zoals holebi's hun uiterste best om hun kinderen een goede opvoeding te geven. Toch denken vele mensen nog steeds het tegendeel en hebben ze een fout beeld van holebi's. Die houding is volgens mij een beetje passé. Naar mijn mening moet iedereen gelijk behandeld worden, ook op het vlak van vaderschapsverlof. Als holebi's beslissen om een kind te adopteren of om een kindje te kopen via de natuurlijke weg (lesbiennes) hebben zij hier evenveel recht op als hetero's.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2008, 20:44
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Mensen die Homoseksueel zijn, worden in vele mensen hun ogen als slechte ouders aanzien, omdat ze niet het plaatje invullen van ‘het traditionele’ gezin…
Inderdaad is het daardoor ook zo dat homoseksuele mensen nog teveel gediscrimineerd worden. Misschien kunnen we hiervoor de verklaring in de dierenwereld zoeken. (???)
Bij dieren is het namelijk ook zo dat zij groepsgenoten uit de groep verbannen, wanneer zij afwijken van ‘het normaal zijn’. Misschien is deze angst voor het onbekende en dus een afkeer van… ook een verklaring waarom er nog steeds mensen negatief tegenover homoseksuelen staan.

Naar mijn mening krijgen kinderen uit een homoseksueel gezin even goede zorgen als kinderen uit een 'normaal' gezin. Homoseksuele mensen kiezen namelijk bewust (in mijn ogen) voor kinderen. Dus waarom zouden ze slechte ouders zijn?
Ik denk zelfs dat deze mensen meer liefde aan hun kinderen kunnen geven dan andere gewone doorsnee ouders (mama / papa)

MAAR…
Ik denk dat een kindje naar school gaat en twee mama's / papa’s heeft, vatbaarder is voor pesterijen, dan een kindje van mama en papa. Maar ook hier kan ik terug refereren naar bovenstaande – angst voor het onbekende.

Als al deze kinderen 'mislukkelingen' worden, gepesten worden, ongelukkig zijn,... dan vind ik dat je als holebi-stel zelf verantwoordelijk moet nemen en nadenken over het leven van je kind en niet egoïstisch je eigen zin (kinderen) moet doorduwen.
Ik vind dat ze er een kracht van moeten maken: er op voorhand over nadenken hoe ze ermee kunnen omgaan, hoe ze hun kind hier weerbaar tegen kunnen maken.

--> Of het kind een mislukkeling wordt, is afhankelijk van kind tot kind. Dat is afhankelijk van de ernst van de pesterijen en de weerbaarheid van het kind.
Ook hier kunnen ouders een rol spelen.


Ik volg de mening van jou (Margot) dus volledig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.