actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2012, 16:33
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Mars voor werknemers van Ford Genk lokt zo'n 20.000 mensen

Mars voor werknemers van Ford Genk lokt zo'n 20.000 mensen
Bewerkt door: Tom Windey; Elke De Pourcq
11/11/12 - 12u41 Bron: belga.be

In het centrum van Genk is om 12.30 uur de solidariteitsmars voor de werknemers van Ford Genk van start gegaan. De organisatoren schatten het aantal deelnemers op 20.000, de politie houdt het op 13.000 tot 15.000 mensen. Na een wandeling van zowat 2 kilometer hebben de deelnemers aan de Mars voor de Toekomst het eindpunt op de mijnterreinen van Winterslag (C-mine) bereikt. De optocht verliep bijzonder ingetogen.
Veel vakbondsmensen, maar ook talrijke andere sympathisanten hebben met de hele familie de verplaatsing naar Genk gemaakt. Rood, blauw en groen kleuren het bonte gezelschap. Solidariteit en ingehouden ongerustheid over de toekomst waren de overheersende gevoelens. Er werden nauwelijks slogans gescandeerd.

'Belofte maakt schuld'
Vooraan lopen de hoofdafgevaardigden van de vakbonden, gevolgd door tal van hoogwaardigheidsbekleders, onder wie Limburgs gouverneur Herman Reynders, rector Luc De Schepper van de UHasselt, Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans en tal van burgemeesters en schepenen uit alle politieke partijen. Vanuit de Vlaamse regering waren de ministers Lieten en Vandeurzen present.

Ook sympathiserende vakbondsmensen van andere bedrijven, waaronder Ford Turkije, en eerder ontslagen werknemers van Opel Antwerpen, Renault Vilvoorde en Philips Turnhout.

De vraag naar werk en een veelbelovende toekomst zijn de voornaamste boodschappen van de manifestanten. 'Ford moet de productie blijven spreiden' en 'Belofte maakt schuld' zijn de teksten vooraan in de stoet.

Op het plein van C-Mine zijn enkele optredens van start gegaan.

Eigen mening:
Het is mooi om te zien dat mensen van andere bedrijven, of ze nu hetzelfde meegemaakt hebben of niet, toch met elkaar inzitten. De reden waarom zulke grote bedrijven in ons land kunnen functioneren is innovatie. Als deze bedrijven daarmee ophouden is het voor hun de moeite niet meer hier nog langer te blijven. Dit komt vooral door de hoge kosten en ingewikkelde taksen van België.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2012, 19:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ford Genk

Mening
Ik ben het maar gedeeltelijk eens met de mening van j*chim. Het is inderdaad zeer tof en sympathiek van al die mensen die mee doen met de mars voor de werknemers van Ford Genk. Deze werknemers vinden hier zeker een soort van steun in.

Waar ik mij wel aan erger is dat deze werknemers enkel aan zichzelf denken. Oké, het is heel erg dat je jouw job verliest. Maar elke dag gaan er bedrijven failliet. Elke dag worden mensen op straat gezet en dan meestal nog met lege handen. De werknemers van Ford Genk krijgen al een ontslagvergoeding en werknemers vanaf een bepaalde leeftijd mogen op vervroegd pensioen gaan. Ik vraag mij dus eigenlijk echt wel af waarom deze mensen er zo over blijven zeuren. Er zijn andere mensen die zouden smeken om op vervroegd pensioen te gaan. De werkgevers hadden ook evengoed niets kunnen geven. Als ik in de plaats was van deze werknemers zou ik blij zijn dat ik een ontslagvergoeding krijg en zou ik verder mijn mond erover houden. Wie moeite doet, vindt werk.

Ik vind ook dat men eens moet nadenken over de reden waarom er tegenwoordig veel bedrijven weggaan uit België. Alles is hier gewoon veel te duur. Op ALLES moet belastingen betaald worden. Er gaat nog een tijd komen dat we belastingen moeten betalen voor elke keer dat we inademen. Als ik een bedrijf was en ik kon kiezen tussen veel betalen hier in België(met kans om onderuit te gaan) of minder betalen bij buurlanden (en hierdoor blijven te bestaan), dan zou ik hier ook weggaan.

Kortom, stop gewoon met zagen, neem die vergoeding en/of vervroegd pensioen aan en ga ander werk zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.