actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2010, 11:01
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
"Je hebt politie nodig als je kritiek hebt op de islam"

Extremistische moslims hebben gisteravond een lezing van de Nederlandse dichter Benno Barnard in de universiteitsgebouwen aan de Rodestraat in Antwerpen verstoord. Barnard is niet te spreken over het incident en zal klacht indienen.

De lezing voor de vrijzinnige dienst van de Antwerpse universiteit was getiteld "Het islamdebat: leve God, weg met Allah". "De titel was voor enkele extremisten voldoende om de lezing te verstoren nog voor ik drie zinnen had gezegd", aldus Barnard (foto)

"Tot mijn grote verbazing zaten er bij aanvang van de lezing een hele hoop moslims in de zaal. Al snel bleek dat zij niet enkel om te luisteren naar de aula in de Rodestraat waren afgezakt. Via sms en de website sharia4belgium was er opgeroepen om de lezing te verstoren." De auteur had voor de lezing gehoord dat er extremistische moslims aanwezig gingen zijn en had een lijfwacht ingehuurd. Ook de politie was verwittigd, maar die kan kan enkel ingrijpen als de orde daadwerkelijk wordt verstoord.

"We leven in 2010 en je hebt politie nodig om te zeggen dat je een probleem hebt met de extreme islam. Dat kan toch niet?", klinkt het bij een boze Barnard die klacht zal indienen tegen de aanwezigen die hem bedreigd hebben. "Als ik geen lijfwacht had gehad, had ik het waarschijnlijk niet kunnen navertellen".

Niemand opgepakt
Rector Alain Verschoren zegt dat de titel provocerend was om een debat uit te lokken, maar dat heeft dus geen kans gekregen. "Ik vind het jammer dat die kans tot dialoog er niet was omdat de lezing al verstoord werd na enkele minuten", aldus Verschoren die "extreme meningen" een kans wil geven. Barnard vindt echter dat hij helemaal geen extreme mening heeft verkondigd.

De politie heeft een twintigtal moslims uit het gebouw begeleid. Uiteindelijk bleef het bij wat roepen en is er geen geweld gebruikt. Er werd niemand opgepakt.

Bron: De Redactie, 1 april 2010

Mening: Als je een lezing geeft met zo'n titel moet je niet verbaasd zijn dat er opstand komt... Langs de ene kant is er zoiets als een vrije meningsuiting maar langs de andere kant: waarom commentaar geven als men er niet om vraagt? "Leve God, weg met Allah" is trouwens zowiso al een rare uitspraak... de Islam en het Christendom gaan er beiden van uit dat er maar 1 god is. Dat doet me denken aan de reeks 'In Godsnaam' waarbij een vrouw aan een zuster vroeg of Allah een andere god is. Zij zei: 'neen God en Allah zijn 1 persoon want er is maar 1 god... Het hangt er gewoon van af hoe je god ervaart'. Dat moet DRINGEND gerespecteerd worden! Langs de andere kant is het gevaarlijker om kritiek te uiten op de Islam dan op het Christendom. Denk maar aan de film '2010' waarbij men het Vaticaan laat instorten maar om veiligheidsredenen Mekka toch maar heeft laten bestaan...
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.