actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 14:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Steun aan Griekenland

Duitsland houdt voet bij stuk over Griekenland

Duitsland vindt het te vroeg om Griekenland extra tijd te geven om zijn economische hervormingsplannen door te voeren, ook na de toenemende druk van het IMF.
Op de jaarvergadering van het IMF en de Wereldbank in Tokio herhaalde IMF-voorzitter Christine Lagarde dat Griekenland meer ademruimte nodig heeft. ‘Gezien de druk van de markten, gezien het gebrek aan groei en de ondernomen inspanningen is een beetje meer tijd noodzakelijk’, benadrukte ze. Het IMF vreest dat te strenge besparingen contraproductief werken en de economie schade toebrengen.
Maar Duitsland, dat de grootste bijdrage levert aan de noodhulp aan Griekenland en andere noodlijdende Europese landen, wees het idee van de IMF-voorzitter af. ‘Ik denk dat het belangrijker is voor een duurzame groei dat investeerders en consumenten vertrouwen hebben’, antwoordde de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble. ‘We moeten vasthouden aan wat we hebben aangekondigd.’
Hij bekritiseerde Lagarde dat ze voor flexibiliteit roept nog voor het rapport van de Troika over een nieuwe noodlening klaar is. ‘We moeten niet speculeren voor we het rapport van de Troika hebben.’ Volgens hem heeft Europa al heel wat vooruitgang geboekt in de bestrijding van de crisis.
De EU, het IMF en de Europese Centrale Bank (ECB) onderzoeken momenteel of de hervormingsplannen van Griekenland voldoende zijn om het land in aanmerking te laten komen voor het volgende deel van de beloofde noodleningen.

Het Nieuwsblad 13/10/2012

Mening

Ik heb dit artikel vooral gekozen omdat dit toch wel een veel besproken onderwerp is. Ik persoonlijk vind dat Duitsland een overschot aan gelijk heeft. Consumenten MOETEN vertrouwen hebben in wat er beslist wordt. Als de Duitse minister vaak van gedachten zou veranderen is dit met andere woorden niet bevorderlijk voor het vertrouwen. Gezegd is gezegd en daar moet men zich aan houden.

In het artikel staat ‘Het IMF vreest dat te strenge besparingen contraproductief werken en de economie schade toebrengt’. Dit zie ik anders. Voor Griekenland is het normaal dat andere Europese landen financiële hulp bieden, maar het is uiteindelijk niet de bedoeling dat we dit tot in de eeuwigheid gaan doen. Griekenland moet binnen een bepaalde periode proberen om terug op eigen benen te staan, met financiële hulp van Europa. Stel dat we dit ook zouden moeten doen voor Spanje en Italië. Stel dat Europa deze landen evenveel geld zouden geven, dan zal na een bepaalde periode de Europese geldkast ook leeg zijn. De vraag is dan, wat gaan we dan doen?

Zoals Duitsland zegt is het een beter idee om Griekenland extra tijd te geven om zijn economische hervormingsplannen door te voeren. Het kan zeker geen kwaad om Griekenland een tijdje na te laten denken, wie weet welke geniale ideeën er uit de bus komen. Als er een goed besparingsplan komt zie ik geen probleem om Griekenland te helpen dit plan te realiseren, maar het plan moet er wel eerst komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.