actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2012, 10:51
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Herman Van Rompuy herbenoemd tot voorzitter Europese Raad

De 27 staats- en regeringsleiders van de EU hebben Herman Van Rompuy herbenoemd tot voorzitter van de Europese Raad. Het is zijn tweede mandaat. Zowat twee jaar geleden kreeg hij als eerste de functie.

De 64-jarige Herman Van Rompuy blijft tot november 2014 voorzitter van de Europese Raad. Hij maakte dit zelf bekend op Twitter. 'Ik ben zeer vereerd dat alle leden van de Europese Raad beslist hebben me te vragen voor een tweede mandaat', luidde het. 'Ik aanvaard mijn tweede mandaat met plezier. Het is een privilege om Europa te leiden in zulke beslissende tijden, maar ook een grote verantwoordelijkheid.'

Onze landgenoot is ook officieel benoemd als voorzitter van de toppen van de 17 leiders van de eurozone. Zo’n top moet minstens tweemaal per jaar worden georganiseerd. Van Rompuy's tweede termijn van 2,5 jaar is reglementair ook zijn laatste.

De herbenoeming van Van Rompuy was donderdagavond een van de eerste agendapunten van de top. Diplomatisch gaf de Belgische ex-premier even de voorzittershamer door aan de Deense eerste minister Helle Thorning-Schmidt, wiens land momenteel de Raad van ministers van de Unie leidt.

Zij vroeg haar collega's vervolgens formeel wie ze willen voordragen als de volgende permanente voorzitter van de Europese Raad. Alle 27 noemden ze Van Rompuy. Om hem als voorzitter van de eurotoppen ('Mr Euro') te aan te kunnen duiden, ging Jean-Claude Juncker, de premier van Luxemburg en hoofd van de eurogroep, even op de voorzittersstoel zitten.

'Bewaarder van het vertrouwen in de Europese Unie'

'In zekere zin is mijn job die van de bewaarder van het vertrouwen.' Na zijn herbenoeming gaf Van Rompuy donderdagavond in een korte toespraak op de Europese top even inkijk in de manier waarop hij zijn job tracht in te vullen.

Hij benadrukte dat de economie zijn absolute topprioriteit blijft. 'Onze economie is onze levenslijn. Zonder een sterke economische basis komen onze sociale modellen en onze welvaartsstaten in gevaar en kunnen we geen rol meer spelen op het wereldtoneel.'

Sinds hij iets meer dan twee jaar geleden aantrad als voorzitter van de Europese Raad, moest Van Rompuy met weinig anders bezig zijn dat het onder controle houden van en oplossingen zoeken voor de schuldencrisis. Maar, zegt hij, 'we plukken al de eerste vruchten van onze inspanningen om de eurozone te stabiliseren. De intrestvoeten bijvoorbeeld, die gaan naar omlaag.'

Nu is het ogenblik gekomen om in te zetten op groei en jobs, meent de Belgische ex-premier. 'We moeten de mensen ervan overtuigen dat hun opofferingen in deze crisisjaren niet voor niets waren, dat ze tot resultaten leiden en dat de eurozone er sterker zal uitkomen. Dat moet onze grootste zorg zijn. Het is de enige manier waarop we de 'hearts and minds' van de Europeanen kunnen winnen.'

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Wie herinnert zich de Britse Europarlementair niet. "U hebt het charisma van een natte dweil". 2,5 jaar later: geen enkele andere kandidaat, geen enkel verzet tegen een verlenging van het mandaat van Herman Van Rompuy. Dat Van Rompuy een moeilijk parcours erop heeft zitten, daar heeft de man zelf ook niet om gevraagd. Ik denk wel dat hij het is die vaak de neuzen in dezelfde richting kan krijgen. Met hem als hoofd aan de eurozone (Mr. Euro) kan dat nog meer gebeuren. Europa staat nog voor zware tijden, ik denk dat met een rustige maar daadkrachtige persoon als Van Rompuy opnieuw een toekomstperspectief voor Europa klaar ligt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2012, 10:58
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Herman Van Rompuy herbenoemd tot voorzitter van de Europese Raad

Het is een positieve zaak dat Herman Van Rompuy herbenoemd is tot voorzitter vand de Europese Raad. Dit getuigt alleen maar dat de Europese Raad tevreden was/is met zijn resultaten. Ik geloof ook dat de eurozone veilig is in handen van Van Rompuy. Hij zal het niet makkelijk hebben maar de afgelopen twee jaar waren dat zeker ook niet. Ik heb in ieder geval vertrouwen in Van Rompuy. Hopelijk de rest van Europa ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.