actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2012, 20:01
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
'België is mislukt, dus Europa zal ook niet slagen'

'België is mislukt, dus ook Europa zal niet slagen'
• zondag 21 oktober 2012
• Bron: De Volkskrant
• Auteur:edm

De Nederlandse cultuurhistoricus Thomas von der Dunk trekt in een opiniestuk voor De Volkskrant een parallel tussen de Belgische politiek en de plannen van Europa. Zijn conclusie? Een verenigd Europa zal niet werken omdat ook België niet werkt.

In het stuk toont von der Dunk zich niet de grootste voorstander van de plannen van Herman Van Rompuy en Guy Verhofstadt voor een sterke Europese Unie. Integendeel, hij verwijt hen 'toenemende wereldvreemdheid'. 'Naarmate de oplossing van de economische crisis stroever verloopt, worden hun ideeën steeds driester en irreëler', aldus von der Dunk.

De columnist haalt aan dat door de toenemende roep van Brussel naar nog meer centralisatie net nóg meer neonationalisme wordt aangewakkerd. Vooral de monetaire dwang van de euro en daaruitvolgende langdurige geldtransfers van Noord naar Zuid voeden dat idee. Het gebrek aan solidariteit tussen de verschillende volkeren illustreert de historicus met voorbeelden als Schotland en Catalonië, maar 'het sprekendste voorbeeld biedt België sinds de jongste gemeenteraadsverkiezingen'.

'Van Rompuy zou zijn eigen vrouw moeten overtuigen'

'België vormt al jaren het soort transferunie dat Verhofstadt en Van Rompuy nu op Europees niveau voorstaan. De uitslag van de verkiezingen valt aan Vlaamse zijde maar op één manier te interpreteren: als een massale afwijzing daarvan.' En dat maakt volgens von der Dunk het feit dat uitgerekend twee Vlamingen het voortouw nemen voor een veel nauwere politieke Europese unie, zowel 'verklaarbaar als onbegrijpelijk'. 'Het is verklaarbaar omdat de Vlamingen en Walen er in eigen land samen steeds minder uitkomen: 'meer Europa' is een vluchtheuvel om 'minder België' te krijgen.'

Maar net die Belgische ervaring maakt het idee ook onbegrijpelijk. 'Waarop baseren de heren het waandenkbeeld dat wat in twee eeuwen niet is gelukt in België, met twee volken die behalve de moedertaal vrijwel alles met elkaar gemeen hebben, wel in pakweg twee jaar zou kunnen met dertig volkeren die heel wat meer van elkaar verschillen?'

'Als ze hun eigen Vlaams electoraat al niet kunnen overtuigen van de noodzaak tot solidariteit met de Walen, dan zal dat tussen Vlamingen en Grieken pas echt onmogelijk zijn. Laat Van Rompuys echtgenote als raadslid in haar woonplaats nu ook nog sterk campagne tegen de Franstaligen gevoerd hebben: Van Rompuy zou om te beginnen zijn eigen vrouw moeten overtuigen.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121020_027

Mening:

Thomas von der Dunk haalt een thema aan dat heel erg actueel is, namelijk de centralisatiedrang van de Europese Unie. De Europese Unie, die onder leiding staat van Herman Van Rompuy, streeft ernaar om steeds meer nationale bevoegdheden over te hevelen naar de Unie. De EU wil steeds meer bevoegdheden overnemen van de aangesloten landen, maar de drang naar centralisatie zorgt voor een opstand binnen de lidstaten. De centralisatiedrang zorgt zelfs voor een neonationalisme, wat het Europese project niet ten goede komt. Ook de geldtransfers van het Noorden naar het Zuiden blijven een item dat het Europese project op zijn minst vertraging doet oplopen.

Zolang er geen verbondenheidsgevoel is binnen de verschillende lidstaten van de Unie, zal de EU door veel moeilijkheden moeten gaan om meer bevoegdheden te centraliseren. Ik denk dat het op dit moment bijna onmogelijk is om de leden van de Unie te doen toegeven. De verschillen tussen de Europese landen zijn zo groot qua cultuur, politieke structuur en qua mentaliteit dat een verdere Europese integratie door de lidstaten niet hartelijk ontvangen zal worden. Ik vermoed zelfs dat er geen verdere integratie komt. Komt die er wel dan zal er volgens mij veel protest komen van de lidstaten.

De vergelijking met België vind ik goed gevonden. De verschillen in cultuur tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in België zorgen al lang voor problemen. En als in België het verschil tussen twee culturen niet kan worden opgelost, hoe kunnen we er dan vanuit gaan dat een Europees project met enorm veel culturen zal slagen? Deze kritiek van M. von der Dunk vind ik terecht en zou ook bij de Europese leiders vragen moeten oproepen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2012, 07:54
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
'België is mislukt, dus Europa zal ook niet slagen'

Ik ben het eens met Nick, maar ook met de auteur van dit artikel. Het is uiteraard van groot belang dat er eerst een gevoel van vrede en verbondenheid is in een land, vooraleer dit gevoel ook voor de Europese Unie kan gelden. België is heel versnipperd als je de situatie van Vlamingen tegenover de Walen bekijkt, Brussen lijkt hiervan wel het ultieme hoogtepunt. Heel die affaire met de taalgrens en het verschil in gewesten en gemeenschappen heeft enkel maar voor meer verdeeldheid gezorgd in ons land. Hoe kan het dan in godsnaam dat de lidstaten van de Europese Unie zich één moeten voelen, terwijl de inwoners van een individueel land nog niet samen kunnen leven?
Op zich is de idee van een Verenigd Europa zeker wel de moeite en ik denk dat hier ook wel potentieel in zit. Maar langs de andere kant is er geen kans op succes als er binnen de verschillende lidstaten nog geen verbonden zijn. Dit laatste staat ook vrij voor interpretatie, kijk maar naar de politieke choas en wanorde in sommige landen. Zelfs landen uit Europa moeten inspringen om landen die willen of proberen toe te treden te redden van de ondergang. Ook hier stel ik mij wel de vraag hoe dit in de toekomst ook gaat kunnen werken? En waar ligt die grens voor Europese landen die elkaar moeten redden? Want ik denk niet dat iedereen hiermee blijft akkoord gaan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.