actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2012, 22:43
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Franse genocidewet is ongrondwettelijk

Franse genocidewet is ongrondwettelijk
di 28/02/2012 - 17:51

De Franse wet die het ontkennen van genocide strafbaar stelt, is ongrondwettelijk. Met dit arrest verklaart het Franse Grondwettelijk Hof de controversiële wet nietig. Volgens het Hof beknot de wet de vrijheid van meningsuiting.
Met de nieuwe wet zou het in Frankrijk strafbaar worden om de Armeense genocide te ontkennen. De regering-Sarkozy benadrukte dat de wet "niet tegen Turkije gericht is", maar dat zagen ze in Ankara wel even anders.

De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan noemde de wet "racistisch en discriminerend" en had sancties in het vooruitzicht gesteld. Vandaag reageert de Turkse regering positief. Minister van Buitenlandse Zaken Ahmet Davutoglu zegt bereid te zijn om de relaties met Frankrijk weer op te starten.
Het Franse Grondwettelijk Hof spreekt zich niet uit over de wet van 2001 die de Armeense genocide erkent. In Frankrijk wonen naar schatting 500.000 Armeniërs.


Een vergeten bloedbad

Tijdens de Eerste Wereldoorlog nam het Turks-Ottomaanse Rijk speciale maatregelen tegen de Armenen omdat ze hen ervan verdacht met de westerse geallieerden samen te werken. Turkije was toen een bondgenoot van Duitsland.
Er volgde een bloedfige vervolging. De overlevenden werden gedeporteerd naar Syrië, waar de meesten omkwamen van honger en dorst.
De Armeense genocide eiste 600.000 à 1,5 miljoen levens, maar volgens Turkije ging het hier niet om volkenmoord

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ijk_Genocidewet

Opmerking: Het gevolg van deze nietig-verklaring is dat Sarkozy een nieuwe genocidewet laat maken, waarin rekening wordt gehouden met wat er tot nu toe beslist is.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld...wet-maken.dhtml

Eigen mening: De wet vormt duidelijk een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting. Ik geef het Franse Grondwettelijk Hof dan ook gelijk, vrije meningsuiting belangrijk en moet behouden worden. Tengevolge hiervan vind ik de reactie van Sarkozy onnodig. Ik ben van mening dat mensen die willen ontkennen dat de genocide bestaan heeft dat ook mogen. Mensen mogen toch ook beweren dat we niet van de apen afstammen, maar op één week tijd gecreeërd zijn? Nee, natuurlijk is het niet hetzelfde, maar ik vind toch dat er een analogie zichtbaar is. Het is wel erg voor de mensen die nog steeds sterk emotioneel verbonden zijn met wat er toen gebeurd is, maar ze hebben het merendeel van de wereld achter is. Dat lijkt mij voldoende, dat zal hen steun bieden en hen overtuigen van hun gelijk. Hoe mensen zichzelf kunnen voorhouden dat de genocide niet heeft plaatsgevonden, is voor mij wel onduidelijk. Maar als ze zichzelf wat willen voorliegen en aan hun (foutieve) mening vasthouden, vormt dat voor mij geen probleem. (Het valt vanzelfsprekend niet te toleren dat ze die mening aan iemand anders willen opdringen.)

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 28th February 2012 om 22:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.