actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2016, 23:18
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Militaire vakbond ‘verbaasd’ over vordering voor ondersteuning

De militaire vakbond ACMP reageert verrast op de beslissing van de regering dat het leger in de gevangenis zal meehelpen. 'Het leger zal niet staken en we zullen de laatste reddingsboei zijn, maar deze beslissing is een verrassing en toch wel merkwaardig.'

'Wij zijn niet geconsulteerd,' zegt Yves Huwart, secretaris-generaal van de militaire vakbond ACMP (Algemene centrale van het Militair Personeel), die het nieuws via de media vernam.

'De beslissing is merkwaardig: telkens als diensten van de federale regering er niet in slagen hun taken te volbrengen, wordt beroep gedaan op het leger', aldus Huwart. Hij verwijst naar de opvang bij de vluchtelingencrisis, veiligheid en terrorisme en nu dan de gevangenissen. 'Het begint stilaan een gewoonte te worden', zei Huwart. 'Merkwaardig voor een regering die Defensie afbouwt en er toch steeds meer beroep op doet als een laatste reddingsboei'.

Benarde situatie

De vordering door de regering voor 'bijkomende humanitaire bijstand' van het leger in de Waalse en de Brusselse gevangenissen, heeft zonder enige twijfel weerslag op de gewone taken. Defensie verkeert zelf in een benarde situatie (budgettaire beperkingen, ondermaatse instroom). 'Het aanbod van 300 extra manschappen (zoals voor de cipiers, nvdr.) zou bij Defensie niet weggestemd worden', merkt Duart op.

Hoe de vordering – in eerste instantie zes pelotons van telkens 30 manschappen – zal uitgewerkt worden, is niet bekend. De ACMP had nog geen overleg met andere militaire vakbonden. 'Eén zaak is duidelijk: wij zullen niet staken.'

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160508_02279254

Eigen mening: Ik denk nu persoonlijk niet dat het zo'n grote zaak is voor het leger om nu ook bij te springen in de gevangenissen. Het is wel zo dat ze inderdaad te maken hebben met besparingen. Het leger zelf is ook aan het dalen in manschappen, wat het in mijn opzicht wel een dubbel gevoel geeft. Dat de taken niet voldaan kunnen worden in de gevangenissen zelf, is naar mijn mening zeer teleurstellend. Ik denk persoonlijk dat de regering dit wel had zien aankomen. Natuurlijk is het dan heel gemakkelijk om beroep te doen op het leger. Dit zou geen oplossing mogen zijn van lange duur, aangezien het leger nog steeds andere prioriteiten kent. Deze moeten ook nog steeds naar behoren moeten worden uitgevoerd. Het is dan wel riskant, zeker in tijden als vandaag, om dan zoveel manschappen weg te sturen naar de gevangenis. Ik begrijp ook dat er niet van vandaag op morgen plots zovele werknemers bereid zijn om zichzelf te gaan opgeven voor een plaats in de gevangenis, maar ik hoop wel dat dit niet te lang zal duren. Hiervoor zullen ze nog iets moeten zoeken, vrees ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.