actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2011, 11:13
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
"Regels bankenbonussen misschien herbekijken"

De Nationale Bank (NBB) is aan het bekijken in welke mate de bonussen bij verschillende banken overeenstemmen met de regels die de vroegere CBFA had uitgewerkt. Als blijkt dat de regels werden gerespecteerd, dan moeten naar de toekomst toe de regels misschien worden aangepast, verklaarde de gouverneur van de NBB, Luc Coene, in 'De Ochtend' op Radio 1.

Coene had zich eerder uitgesproken tegen bonussen bij banken die staatssteun genieten. Hij preciseerde dat bonussen in functie van winst wat hem betreft niet kunnen zolang de banken overheidssteun genieten. Hij maakte wel een duidelijk onderscheid met een variabel loon in functie van het werk dat iemand verzet. "Er zijn mensen bij wie een belangrijk deel van hun loon variabel is. Die kan je niet helemaal op nul zetten", aldus Coene.

Vlaams minister-president Kris Peeters had vorige week verklaard te willen nagaan of de boni bij KBC en Dexia niet buitensporig zijn. Coene zegt dat dit de rol is van de toezichthouder. Politiek kan de minister-president zijn vertegenwoordigers bij de banken wel zeggen dat hij dit in de toekomst niet meer aanvaardt of ze vervangen.

De gouverneur meent dat de banken een aantal lessen hebben getrokken. Hij wijst er wel op dat er een maatschappelijk debat aan de gang is. "Er is toch ergens een probleem van evenwichten die gerespecteerd moeten worden en ik denk dat die in die omstandigheden niet helemaal gerespecteerd worden", aldus Coene. (belga/sps)

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...rbekijken.dhtml

eigen mening: Ik vind het ook ongepast om bonussen uit te reiken zolang de banken overheidssteun genieten. Voor mij is dit echt met de haren getrokken. De kleine spaarder die zijn zuurverdiende centjes verloren heeft moet daar nu nog de gevolgen van dragen en de banken zelf gaan dan royale bonussen uitdelen. Misschien dat ze de winst beter zouden verdelen onder hun klanten die schade geleden hebben door de bankencrisis of hun overheidssteun af betalen. Zo zouden de mensen terug wat vertrouwen krijgen in de banken als ze zien dat ze inspanningen leveren om het terug recht te trekken.

Laatst aangepast door p4u12767 : 11th April 2011 om 11:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2011, 11:24
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Ik snap niet dat banken zo naïef kunnen zijn. Denken ze nu echt dat ze hiermee niet in opspraak zouden komen?
Persoonlijk vind ik het ook zeer schandalig dat ze bij de bank het geld met onvoorstelbaar hoge bedragen de deur uitgooien, terwijl ze nog zoveel schulden hebben!
Als het beter gaat met banken, hoera dan, maar dat ze zich dan eerst focussen op het afbetalen van de overheidssteun, daarna kunnen ze terug gaan genieten van hun winstcijfers.

Hopelijk blijven de banken dan wel iets realistischer met hun bonussen. Het zijn namelijk die bonussen die de economische crisis veroorzaakten in de eerste plaats. Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat er hiervoor extra regels worden opgesteld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.