actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2010, 13:31
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
Zelzate gaat ouders van probleemjongeren beboeten

Ouders van jongeren die overlast bezorgen in Zelzate kunnen voortaan beboet worden. Dat heeft de gemeenteraad van Zelzate bij hoogdringendheid beslist. Aanleiding was een steekpartij na een chirofuif begin november.

Open Vld Zelzate haalde haar slag thuis met de goedkeuring van hun voorstel rond een Nero-project. Nero staat voor Normstelling en Responsabilisering van Overlast. "We willen dat er snel gereageerd wordt op problemen die jongeren stellen", aldus voorzitter Frank Bruggeman. Als antwoord zullen ouders onder meer in de buidel moeten tasten.

Enkel het principe werd goedgekeurd. De concrete uitwerking, zoals leeftijdsafbakening, type overlast en hoogte van de boetes, moet later nog afgesproken worden.

De liberale fractie vroeg ook nog de oprichting van een drugsunit binnen de lokale politie en zag de commissie tegen jeugdgeweld graag aangevuld met niet-politiek gebonden burgers en verenigingen, deskundigen én ouders. Die twee punten werden echter weggestemd. Een voorstel voor meer blauw op straat trok de fractie zelf in. (belga/vsv)
eigen mening:
ok dat men beroep doet op de verantwoordelijkheid van ouders, maar hierbij maak ik een bedenking naar de financiele kant van het plaatje
probleemjongeren worden meestal gesitueerd in multiproblem gezinnen, kansarme gezinnen die er uiteraard financieel minder aan toe zijn....opvolgen en straffen kan ook anders, opvoedingsondersteuning, werkstraffen, diensten aan de gemeenschap en dialoog kan beter werken.
Mensen zijn het beu dat ze in hun portemonnee zitten en ik ben benieuwd welke reacties dit zal opwekken
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2010, 13:42
joost.heyns joost.heyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 7
Vind ik ook, vooral de reacties van de ouders die hun kinderen niet in hand hebben. Ik denk dat die jongeren dan zelfs sneller zouden vluchten van huis als de ouders extreme maatregelen gaan treffen en dan kunnen de ouders zelf hier toch ook niet veel aan doen. Ik denk dat de overheid de jongeren zelf ook moet blijven aanpakken en niet enkel de ouders want anders blijft alles hetzelfde.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2010, 14:04
De Ceulaer Alexander De Ceulaer Alexander is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 15
Ouders laten betalen voor hun kinderen die overlast bezorgen.

Persoonlijk vind ik dit niet zoon goed idee. Beter vind ik het om de kinderen zelf een straf te geven. Zoals bv. vrijwilligerswerk, zo gaan ze zelf beseffen wat ze verkeerd gedaan hebben en als ze zoiets doen ze kans lopen op een straf. Dit gaat meer effect hebben dan als je de ouders laat betalen. Want dan voelt het zelf niet rechtstreeks als straf aan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2010, 14:10
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ergens vind ik het niet zo'n goed idee om de ouders van jongeren te straffen. Ik kan me voorstellen dat er jongeren zijn die er zich niets van aantrekken dat hu ouders een boete moeten betalen of dergelijke. Dan heeft het absoluut geen nut om ouders te beboeten voor het gedrag van hun kinderen.
Ik vind dat jongeren zelf moeten opdraaien voor hun daden. Tenzij er zo'n vreselijke thuissituatie is (wat dan onderzocht moet worden) en de jongere in kwestie er geen besef van heeft dat hij/zij een delinquente feit heeft gepleegd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.