actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2017, 09:21
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
Kinderen met kanker betalen nog maximaal 5.000 euro

Kinderen met kanker betalen nog maximaal 5.000 euro

De artsen zijn bereid om de komende twee jaar de ereloonsupplementen in ziekenhuizen te bevriezen en voor jonge kanker*patiënten zelfs te verlagen.

beloven de artsenkoepels een ‘standstill’ van de ereloonsupplementen tot eind 2019. Een bijkomende belofte is dat de ereloonsupplementen voor onder andere kankerbehandelingen bij kinderen en zeldzame aandoeningen omlaag gaan tot maximaal 5.000 euro. ‘Nu loopt dat in bepaalde ziekenhuizen soms op tot 10.000 of zelfs 20.000 euro. Dat vonden we allemaal onaanvaardbaar’, zegt Marc Moens, de voorzitter van artsensyndicaat BVAS. De ziekenhuizen moeten ook transparanter communiceren.

Patiënt pikt het niet

De afgelopen maanden waarschuwden de ziekenfondsen nog voor de gestage stijging van de ereloonsupplementen in de ziekenhuizen. Het bedrag dat artsen bij de keuze voor een eenpersoonskamer bovenop de gewone prijs kunnen vragen, ligt nu soms zeven keer zo hoog als in een twee- of meerpersoonskamer.

‘De patiënt pikt dat niet meer, dat is duidelijk’, zegt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). ‘Ook de artsen lijken te beseffen dat het zo niet verder kan. Dat is positief, maar we hadden al veel verder kunnen staan als de ziekenhuizen zich meer hadden opengesteld in deze discussie. Ik hoop dat ze nu aan de slag gaan met de voorstellen uit dit akkoord.’
De artsen moeten vaak een deel van hun supplementen afdragen aan het ziekenhuis. Die rekenen daar op, om financieel het hoofd boven water te houden.

Bevriezing

Zorgnet-Icuro, de grootste zorgkoepel van Vlaanderen, betreurt dat ze ‘niet als volwaardige partner betrokken is bij het overleg’. ‘We willen wel spreken over een bevriezing, maar dan moet de hele financiering op tafel komen’, zegt topvrouw Margot Cloet.
In de sector wordt opgemerkt dat ook de misbruiken, zoals supplementen van 300 procent, nu worden bevroren ‘in plaats van de grootste excessen gewoon af te toppen’.

Bron: DS, 20/12/2017
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171219_03252435

Mening: Een ziekte zoals kanker vraagt veel zorg, daarom is het normaal dat er zoveel kosten aan vasthangen. Natuurlijk is dat heel vervelend voor de ouders van kinderen die kanker hebben. Elke ouder wilt het beste voor zijn kind en als je alle ziektekosten niet kunt betalen is dat heel teleurstellend. Maggie De Block heeft volledig gelijk, er zal zeker een oplossing moeten komen. Eindelijk beseffen artsen dat er iets moet veranderen. Hopelijk nemen ze de voorstellen uit het akkoord serieus en zorgen ze zo op lange termijn voor een oplossing dat zowel voor de artsen als voor de kinderen en ouders het beste is. Het is niet gemakkelijk om voor beide partijen een oplossing te zoeken. Het is geen leuke situatie dus ik hoop dat er snel een oplossing komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2017, 09:44
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Ik sluit me volledig aan bij Sarah haar mening. Mijn opa heeft zelf kanker gehad, waardoor ik dus van heel dichtbij geconfronteerd ben met de ziekte. Het is verschrikkelijk om je geliefden te zien aftakelen door de gevolgen van deze genadeloze ziekte. Mijn oma had toen al ongelofelijk veel werk met mijn opa te verzorgen, de financiële last kon ze daar toen zeker bij missen. Ik kan begrijpen dat het als ouders heel frustrerend is als je de kost van je zieke kind niet kan betalen. Ik ben dus blij dat Maggie De Block inziet dat er dringend een oplossing moet komen. Laten we hopen dat die er zo snel mogelijk komt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2017, 09:53
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Ik ben het eens met Sarah, er moet inderdaad een oplossing komen voor de hoge kosten van de kankerbehandelingen. Toch vind ik ook dat de ereloonsupplementen moeten aangepast worden. Iedereen die op een eenpersoonskamer ligt betaalt veel hogere facturen dan andere patiënten. Volgens mij moeten ziekenhuizen hun systeem ligt aanpassen zodat ze niet meer hoeven te rekenen op de supplementen die artsen ontvangen. Zoals in het artikel wordt weergegeven, men blijft het niet langer pikken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2017, 20:57
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik sluit me volledig aan bij de mening van de andere. Ik begrijp dat ze extra geld vragen voor een eenpersoonskamers, maar ik vind het niet kunnen dat de prijs kan verschillen van arts tot arts. Ik vind dan ook dat er vast regels moeten komen over deze supplementen. Het is toch niet eerlijk dat de ene patiënt meer moet betalen als de andere. Ik ben ook blij dat ze dit voor kankerpatiënten willen verlagen. Een behandeling kost namelijk al heel veel geld dus alle kosten die ze kunnen besparen is goed. Ik vind het dus een goed idee en vind dus ook dat ze dit moeten door zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.