actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2012, 09:19
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Kerk snoeit in parochies

Kerk snoeit in parochies

BRUSSEL - Johan Bonny, de bisschop van Antwerpen, laat de parochies samenvallen met de grenzen van de gemeenten.

Het bisdom Antwerpen telt momenteel meer dan 300 parochies. Dat moeten er ongeveer 70 worden. Dat zegt Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, in zijn beleidstekst die hij dit weekend voorstelt. Het document geldt alleen voor zijn bisdom, maar kan ongetwijfeld ook andere bisdommen inspireren. Een schaalvergroting is immers onvermijdelijk, aldus Bonny.

‘Vandaag zijn al heel wat parochies verenigd in federaties. De priester, diaken of lekenpastor van de ene parochie springt in de andere bij als het nodig is. Men stemt de uren van de vieringen in de parochies op elkaar af, zodat twee mensen vier of vijf parochies kunnen bedienen. Ik ben ervan overtuigd dat dit slechts een tussenstap is, dat we moeten evolueren naar “pastorale eenheden”: nieuwe en grotere parochies, met één team', aldus Bonny.

Parochies vallen het best samen met de grenzen van de gemeente, zegt hij. ‘Ik wil dat de dekenaten een masterplan opstellen. Dit is geen vrijblijvend voorstel.'

‘Als het je aan voorgangers ontbreekt, heeft het geen zin om je dubbel te plooien om nog in elke kerk een viering aan te bieden. Onvermijdelijk zullen nog meer kerkgebouwen moeten sluiten.'

Met de schaalvergroting vraagt Bonny een inspanning van de gelovigen om naar de kerk verderop te gaan en hoopt hij dat de zondagse eucharistieviering meer mensen samenbrengt.

‘Christen zijn heeft met mobiliteit te maken. Wij zijn altijd gewoon geweest om een volledig aanbod op korte afstand te hebben. Dat is niet meer mogelijk', zegt hij.

‘Kun je nog wel van een kerkgemeenschap spreken als een priester naar elke kerk moet pendelen, waar alleen de eerste rijen ingenomen zijn?'

Om die kerkgemeenschap nieuw leven in te blazen, pleit Bonny er ook voor om de organisatie van het doopsel te herbekijken, door het bijvoorbeeld toe te dienen in een gemeenschappelijke doopselviering of door het te verwerken in de zondagsmis. ‘Eigenlijk gaat het om één ding: betere kwaliteit aanbieden.'

BRON: zaterdag 20 oktober 2012, 03u00
Auteur: Yves Delepeleire, DS

Eigen mening
Dat de kerkgemeenschap het in deze tijd moeilijk heeft, dat weten we ongeveer allemaal al wel.
Te weinig gelovigen om de kerken voldoende te vullen. Het lijkt me logisch om dan naar oplossingen te zoeken om meer volk in een kerk te krijgen. Of de voorstellen van Johan Bonny, bisschop van Antwerpen effect zullen hebben, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Misschien dat er enerzijds alle kleine groepen van de verschillende kerken inderdaad gaan samenkomen in één centralere kerk. Anderzijds kan het zijn dat omwille van het meer mobiel moeten worden sommige mensen ook gaan afhaken (ik denk hier ook aan de meer gelovige, oudere generatie).
Zelf woon ik in Geel, maar zo op het randje dat ik tot de parochie van Sint-Jozef Olen hoor. Als de grenzen van parochies inderdaad gaan samenvallen met die van de gemeenten, dan zal er voor verschillende mensen toch nog iets veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.