actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2010, 11:20
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
GPS kwetsbaar voor hackers

GPS kwetsbaar voor hackers

Technologie die afhankelijk is van satelliet-navigatie, zoals een GPS, wordt steeds meer kwetsbaar voor hackers. Dat bericht de Britse zender BBC, op basis van experts. Gisteren werd over het onderwerp een congres gehouden in het Britse Teddington.

De onderzoekers wijzen erop dat deze toestellen almaar meer verstoord worden door geluidssignalen, het zogenaamde 'jamming'. Maar daarnaast laten meer gesofistikeerde methodes hackers nu ook toe om het GPS-scherm te herprogrammeren.

Infrastructuur
Dit is niet alleen een gevaar voor de particuliere gebruiker, maar ook voor bijvoorbeeld de infrastructuur van een land. GPS wordt niet alleen gebruikt in de transportsector, maar bijvoorbeeld ook bij het elektriciteits- of telefonienetwerk. Het grootste probleem volgens de wetenschappers ligt niet bij de satellieten, maar bij het zwakke signaal dat de GPS van daaruit ontvangt. "Daar ligt de achilleshiel", luidde het. Deze signalen kunnen immers vrij makkelijk onderschept worden, al dan niet met criminele bedoelingen.

Vrij duur
Deze hacking-apparatuur is steeds meer beschikbaar op het internet. Momenteel is ze nog vrij duur, maar de onderzoekers menen dat dit binnen enkele jaren niet meer het geval zal zijn. (belga/kh)

Bron: hln, 24/02/10 01u59

Dit moest er natuurlijk van komen. Niets kan zomaar rooskleurig zijn, zonder dat er een vuiltje in de lucht hangt...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th February 2010, 11:06
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Ik vind het onvoorstelbaar dat hackers nu al een GPS-signaal willen onderscheppen en zelfs instellingen van een GPS willen veranderen. Denken deze personen eigenlijk wel na over het feit hoe zij zich zouden voelen als dit bij hen gedaan werd. Deze nieuwe technologieën dienen om mensen te helpen en anderen willen deze mensen verder in de war sturen, dit is onmenselijk. Net zoals de gevaren die er aan verbonden zijn voor het land. In Nederland zijn er zo eens elektrische verkeersborden overgenomen en aangepast. Op deze manier konden ze de snelheid op het bord aanpassen, maar ze vergeten wel dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren als ze de snelheid vb. voor een file verhogen.
Ik vind het verschikkelijk dat mensen zich hier mee bezig houden, want ze knoeien eigenlijk met de veiligheid van medemensen. Maar zo lijkt het dat ze eigenlijk helemaal geen respect hebben voor de medemens.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th March 2010, 18:43
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Stel je voor: Ik rijd in de vakantie naar Luxemburg met mijn GPS. Toch vindt één of andere hacker het enorm leuk om de GPS te ‘veranderen’ zodat die mij fout doet rijden. Wat bereiken deze hackers daar eigenlijk mee? Ik vind dit eigenlijk ook enorm gevaarlijk: je stuurt mensen zomaar een bepaalde richting uit…
Mijn broer heeft onlangs een soort GPS’je gekocht voor als hij gaat joggen. Deze GPS geeft ook aan hoe snel hij loopt, enz. Enkele dagen geleden kwam hij al lachend thuis: "Haha, ik was naast iemand aan het lopen die liedjes aan het beluisteren was met zijn MP3-speler, en mijn GPS’je verstoorde zijn signaal!” Dus zou het kunnen dat niet enkel de GPS verstoord wordt, maar dat ook de GPS andere apparaten kan verstoren?
Ach ja, als er iets te hacken valt, zal er gehacket (gehackt?) worden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th March 2010, 18:55
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
GPS kwetsbaar voor hackers

Technologie is iets moois, maar waarom zijn er altijd zoveel mensen die alles willen hacken???
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.