actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 21:22
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Bikinifoto van volslanke studente veroorzaakt rel op sociale media

Er is voor de zoveelste keer een ‘kleine rel’ ontstaan op sociale netwerksites als Facebook en Twitter over het vrouwelijke schoonheidsideaal, nadat een volslanke jongedame het aandurfde een foto van zichzelf in bikini op het net te zetten. Het meisje oogst overal lofbetuigingen voor haar lef, maar krijgt tegelijkertijd ook heel wat verwensingen en beledigingen naar het hoofd geslingerd.

Het begon allemaal heel onschuldig. De Amerikaanse studente Stella Boonshoft plaatste een foto van zichzelf in bikini op haar persoonlijke Tumblr-site ‘The Body Love Blog’. Ze zette er de volgende, gevatte tekst bij: ‘Opgelet, deze foto zal voor sommige mensen obsceen overkomen aangezien het onderwerp van de foto niet mager is. En we weten natuurlijk allemaal dat enkel magere mensen hun lichaam mogen laten zien om zichzelf in de spotlights te zetten. Wel, daar doe ik niet aan mee. Het is mijn lichaam, niet het jouwe, en wat ik doe met mijn lichaam is dan ook mijn zaak! Het is mijn lijf, leer er maar mee leven!’

De foto werd al snel opgemerkt door fotograaf Brandon Stanton, de man achter het concept ‘Humans of NY’. ‘Humans of NY’ wil op Facebook een fotoreportage brengen van de (niet zo) alledaagse bezigheden van Amerikanen en geeft daarbij een ruim overzicht van de modale Amerikaan. Stanton besloot Stella te contacteren met de vraag of hij één van haar foto’s (weliswaar één mét kleren) mocht gebruiken voor zijn project. Stella stemde in, maar moest achteraf vaststellen dat ook haar ‘volslanke bikinifoto’ zijn weg had gevonden naar de Facebook-groep.

Uiteraard bleven de reacties op Facebook, en bij uitbreiding ook op Twitter en andere sociale netwerksites, niet lang achterwege. De bikinifoto van Stella kreeg op de ‘Humans of NY’-groep meer dan een half miljoen likes en werd bijna 25.000 keer gedeeld. Stella kreeg er steunbetuigingen van over de hele wereld, maar maakte er ook kennis met de keerzijde van de medaille. Duizenden gebruikers beledigden de jongedame en hadden heel wat commentaar op haar gewicht en haar fysieke voorkomen.

Lang getwijfeld

Uiteindelijk antwoordde Stella haar tegenstanders rechtstreeks op de Facebook-groep. Ze schrijft dat ze in tranen uitbarstte toen ze zag dat haar foto gebruikt werd en ze fotograaf Stanton onmiddellijk vroeg om de foto te verwijderen. ‘Maar uiteindelijk was dit exact de aandacht die ik wou om het schoonheidsideaal van volslanke meisjes in de aandacht te zetten. Dit is de perfecte plaats om mijn verhaal te delen en ik zou trots moeten zijn’, aldus Stella.

De studente gaf intussen al op verschillende Amerikaanse media interviews en besliste zelfs om haar ‘The Body Love Blog’ uit te breiden voor het grote publiek.

Bron : www.nieuwsblad.be

Eigen mening : Ik vind het heel dapper van dit meisje dat ze haar lichaam durft tonen. Niet dat er iets mis mee is natuurlijk. Ik vind dat de tijd toch wel gekomen is dat we iedereen in onze maatschappij moeten aanvaarden (ongeacht huidskleur, gewicht, seksuele geaardheid, ...) We moeten mensen niet beoordelen op hun uiterlijk, wel op hun gedrag. In heel veel boekjes worden modellen gefotoshopt én net daardoor gaan jonge meisjes hun ideaalbeeld aanpassen, ze denken dat het de norm is om slank te zijn, dat ze enkel zo aanvaard gaan worden in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2012, 00:08
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Mensen beoordelen op hun uiterlijk is altijd dom en belachelijk, dat staat buiten kijf. Natuurlijk kan je wel veel negatieve reacties verwachten als je dit soort foto's op het internet zet (anonimiteit haalt het slechtste in een mens naar boven).

Toch wil ik even een bedenking formuleren (die me misschien niet bepaald sympathiek doet overkomen). We moeten inderdaad iedereen in de maatschappij aanvaarden, maar ik denk niet dat je huidskleur en geaardheid in dezelfde rij mag zetten als gewicht. Dit zijn twee dingen waar je absoluut niets aan kan veranderen, aan gewicht kan je wel iets veranderen.

Ik kamp zelf al heel mijn leven met extra kilootjes om het zo maar te zeggen, maar ik heb tegen mezelf gezegd op een bepaald moment dat het genoeg was en ik ben best wel wat afgevallen. Ik deed dit niet omdat ik het absolute schoonheidsideaal wou bereiken, maar wel omdat overgewicht nu eenmaal niet gezond is. Het is een van de grootste Westerse gezondheidsproblemen en ik vind het dan ook een beetje ongepast om het te "verheerlijken". Begrijp me niet verkeerd, ik zeg absoluut niet dat iedereen er als een fotomodel moet uitzien (dat kan ook niet, die mensen hebben geld, middelen, tijd en photoshop om er zo uit te zien en dat is bovendien hun werk). Ik denk alleen wel dat iedere persoon zijn verantwoordelijkheid moet nemen en op zijn gewicht moet letten. Waarom zouden we rokers verketteren langs de ene kant en mensen met overgewicht verheerlijken aan de andere kant? Beiden hebben een medisch probleem en beiden kosten de sociale zekerheid geld.

Eten kan ook een verslaving zijn en wel een die veel subtieler is en veel moeilijker te bestrijden dan bijvoorbeeld roken. Maar nogmaals, ik heb het hier enkel over een gezond gewicht, NIET over fotomodelmaten.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2012, 08:44
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik ben het helemaal eens met jullie. Ik vind dat niet alleen de jongeren, maar ook de maatschappij in het algemeen veel te hard beoordeeld op het uiterlijk. Ik vind persoonlijk dat uiteindelijk het innerlijke telt en niet uit het uiterlijke. "Van een mooie tafel, kan je niet eten".
Mensen zouden aanvaard moeten worden, hoe dat ze zijn. Toch vind ik dat het niet meer dan logisch is dat jongeren zo gaan reageren over iemand anders zijn uiterlijk. De media speelt hier zeer hard op in. In elk magazine zie je geen enkele volslanke vrouw. Jongeren lezen vele van deze magazines, en willen net zo mooi en slank zijn als de modellen in deze magazines.
Tegenwoordig is "het ideaalbeeld" van de maatschappij slank zijn. Jongeren gaan hierdoor mensen die "volslank" zijn anders bekijken.
Dat heeft het meisje Stella kunnen ondervinden, ik vind het persoonlijk erg dapper van haar!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th October 2012, 00:57
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Ten eerste wil ik meedelen dat ik trots ben op het lef van dit meisje. Ik zou het zelf heus niet aandurven.
Jammer genoeg krijgt iedereen wel negatieve commentaren, slank of volslank, klein of groot, Afrikaan of Amerikaan, het maakt eigenlijk allemaal geen verschil. We roepen dan wel op tot tolerantie, op youtube, facebook en allerlei andere media, toch zullen mensen altijd iets vinden om commentaar op te leveren. Ben je slank en voldoe je in vele opzichten aan het huidige 'schoonheidsideaal', dan vinden ze je borsten weer te klein, of je neus te groot, of die ene teen is te groot tegenover de anderen, etc.
We willen tolerantie opwekken, maar ik vraag me soms toch af: dringen we het eigenlijk niet een beetje op? Is het vaak niet dat als men je zegt dat je dit of dat NIET mag doen, dat je dan de neiging hebt om het juist wel te doen? Is onze maatschappij dan echt toleranter dan pakweg 50 jaar terug? Of zijn wij te bekrompen om te merken hoe intolerant we eigenlijk wel niet zijn? Je wilt opkomen voor iets waar overal over gepredikt wordt, maar wordt genadeloos afgemaakt, net omdat je het aandurft.
Iedereen heeft vooroordelen, dat valt niet te ontkennen, maar er zijn er geloof ik nog te veel die bij hun vooroordelen blijven hangen. Die ondanks argumentatie, campagnes en allerhande oproepen, vast blijven zitten in wat zij geloven dat goed of slecht is. Uiteindelijk vind ik dat je pas tolerant kunt zijn als je dat ook echt wilt, zonder dat het je opgedrongen krijgt. Andere culturen en meningen kunnen jouw mening ook beïnvloeden, als je het toelaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.