actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 10:11
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Een breder Canvas

Het is een historische dag voor Canvas. Vandaag zendt de VRT-zender voor het eerst in zijn vijftienjarige bestaan al vanaf 14 uur uit, in plaats van om 20 uur. Vijf vragen over het uitgebreide Canvas.

Van onze redactrice

Meer Canvas: wie zit daar eigenlijk op te wachten?

De commerciële zenders al zeker niet. Zij vinden dat het evenwicht op de markt verstoord wordt doordat Ketnet en Canvas elk een apart kanaal krijgen en vrezen inkomsten te verliezen. Ook de politiek was weinig enthousiast, omdat een derde VRT-net botst met de besparingen van de Vlaamse regering.

Dat Canvas toch meer zendtijd krijgt, is vooral het gevolg van de vraag om meer Ketnet. Sandra De Preter, de gedelegeerd bestuurder van de VRT, en Ketnet-net-manager Catherine Castille wilden Ketnet een eigen kanaal geven, zodat de kinderprogramma's niet steeds onderbroken kunnen worden voor sport. Minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) volgde hen daarin en zag bovendien in het nieuwe net een forum om ook jongeren te bedienen.

De vrijgekomen zendtijd laat Canvas op zijn beurt toe om zich meer te profileren als een actualiteitsgerichte zender.

Aha, Canvas wordt dus een nieuwszender?

Neen, wel wordt actualiteit meer dan tevoren een van de speerpunten. Zo lanceert Canvas een 'rolkrant', die om het uur een nieuwsupdate brengt. Vanaf 27 juli komt er om het uur een kort journaal van 100 seconden.

Bovendien organiseert de zender de programmareeksen tijdens de werkweek op zo'n manier dat ze bij belangrijk nieuws makkelijk onderbroken kunnen worden. In plaats van elke week wordt elke dag een nieuwe aflevering van een reeks uitgezonden, zodat een aflevering kan doorschuiven naar de volgende dag.

Krijg ik dan een zender vol herhalingen?

Dat is wat te kort door de bocht. Vanaf 18 uur tot aan Terzake zijn er tijdens de week alleen maar nieuwe, aangekochte programma's te zien, van nooit getoonde documentairereeksen zoals James May's big ideas tot de Zweedse sitcom Solsidan.

Maar dat Canvas de gaten vooral vult met heruitzendingen valt niet te ontkennen. Maandag is er om 14 uur een herhaling van Vranckx en op dinsdag en vrijdag wordt Reyers laat heruitgezonden. Om 16 uur herhaalt de zender het vierde seizoen van de Amerikaanse fictiereeks Desperate housewives. Het archiefprogramma De zomer van Canvas brengt rond 17 uur eveneens al getoonde reisreeksen zoals Zalm voor Corleone. En met enige slechte wil kun je in de dagelijkse preview om 15 uur, waar een aflevering van een programma in primetime al op voorhand wordt uitgezonden, ook een heruitzending zien.

Het weekend brengt dan weer vóór 20 uur een mix van film, herhalingen (de comedyklassieker Meester hij begint weer!, Panorama en de cultuurdocumentaire De vormgevers) en sport- en cultuuractualiteit.

Allemaal goed en wel, maar hoeveel gaat dat kosten?

Anderhalf miljoen euro. Dat is tenminste het bedrag dat de VRT voor de extra programmering van de zender vanaf vandaag tot en met 31 december 2012 incalculeert. In totaal heeft de openbare omroep voor de ontkoppeling van Canvas en Ketnet 4,14 miljoen euro opzijgezet. De vraag is of dat bedrag wel volstaat om twee 'volwassen' kanalen uit te bouwen.

En wat met kleine broer Ketnet?

Die heeft al sinds 1 mei een nieuwe thuis op kanaal 12, maar zal vanaf vandaag ook alleen daar te zien. De kinderzender zendt er zonder onderbrekingen van 6 tot 20 uur uit. Na 20 uur brengt het nieuwe kanaal onder de noemer 'Op 12' de liveberichtgeving van de Koningin Elisabethwedstrijd, net als festivalverslaggeving en minder belangrijke EK-matches.

Vanaf september komt er elke avond een programma voor jongeren, vanaf oktober komt daar wekelijks ook een Engelstalig programma voor expats bij.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
De vraag die ik mij stel is toch wel: hoe gaan die zenders in de toekomst evolueren? Bijvoorbeeld het nieuwe Ketnet vind ik (als ik de programmering bekijk) nog maar een beetje flauw. Veel herhalingen, veel hetzelfde, ... Het is een beetje de oude programmering uitgerokken heb ik de indruk. Het medialandschap is nu in volle ontwikkeling. Zeker als binnenkort VT4 en VijfTV een transformatie zullen ondergaan. Ketnet en Canvas hadden zich beter eerst heel sterk voorbereid om daarna een vlotte en 'spectaculairdere' splitsing door te gaan. Nu zal het geleidelijker zijn en zullen misschien kijkers afhaken. Ik ben benieuwd wat ik van het nieuwe Canvas moet verwachten. Niet dat ik zo'n Canvas-kijker ben, maar als er iets aan veranderd zal ik zeker wel eens kijken (bv. naar zo'n jongerenprogramma).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 10:38
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
De vraag die Nic stelt, stel ik mij ook. Hoe die zenders gaan evolueren zal zeer belangrijk zijn voor meningen van velen. Persoonlijk sta ik zeer negatief over het nieuwe derde net. Ik begrijp dat kinderen en jongeren vaak in de kou bleven staan omwille van sporza maar daarentegen zie ik ook geen meerwaarde van doorlopende televisie van 6u-20u voor die kinderen. Vervolgens zie ik nu op de openbare omroep al vaak herhalingen van de herhalingen. Wat gaan we binnenkort dan te zien krijgen? Laat ons hopen dat kwaliteit even goed wordt als de kwantiteit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.