actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2012, 10:59
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Plan voor "eerlijker" auteursrecht

Plan voor "eerlijker" auteursrecht
Update: dinsdag 28 feb 2012, 10:46

GroenLinks en het CDA willen dat de tarieven voor auteursrechten niet alleen achteraf worden gecontroleerd. Vooraf zou al moeten worden beoordeeld of ze redelijk en eerlijk zijn.

Het GroenLinks-Kamerlid Peters noemt de bestaande tarieven onredelijk hoog. Met name niet-commerciële organisaties zijn volgens haar erg duur uit als ze muziek draaien. GroenLinks en CDA komen daarom met een aanpassing van het wetsvoorstel van staatssecretaris Teeven over het toezicht op organisaties als Buma/Stemra en Lira.

Teeven noemt de aanpassing onnodig en in strijd met Europese verplichtingen.

Bron: http://nos.nl/tekst/345867-plan-voo...OS+Teletekst%29

Ik denk dat er vandaag geen enkel boek meer is in de wereld dat volgens theorie niet wordt gekopieerd op één of andere manier. Ik denk dat auteursrechten dan ook een fout begrip is hiervoor! Auteurs schrijven een boek dat wordt gepubliceerd en het is logisch dat andere mensen niet met het idee mogen gaan lopen. Maar tegenwoordig wordt elke vorm van gebruik van een boek als plagiaat bestempeld, dat is toch ook niet de bedoeling?
Wat is het nut van een boek als we er niets van mogen gebruiken? Zeker als toekomstig leraar denk ik dat boeken een heel belangrijk bron zijn van informatie waar ik ook veel kan uithalen om in lessen te verwerken. Natuurlijk moet de lezer of gebruiker ook zijn steentje bijdragen door te werken met een bibliografie of een vermelding. Zo zal ik altijd werken met een bibliografie bij het voorbereiden van opdrachten of toch zeker het boek in zijn geheel presenteren als basis voor mijn werk. Ik denk dat de overheid minder moet hameren op auteursrechten, maar meer moet bezig zijn met het verkeerde gebruik van deze bronnen!
Auteurs moeten hier natuurlijk bij verdienen, dat begrijp ik ook! Maar als auteurs enkel boeken maken om geld te verdienen, vind dat eigenlijk een schande voor het beroep! Boeken moet je schrijven omdat het je passie is, maar ook omdat je wilt dat mensen iets doen met je boeken. Maar als je hierop dan afgestraft wordt, is dat ook niet echt de moeite, toch?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.