actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2014, 10:27
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Bijzitters boeken goedkope vlucht naar het buitenland

Bijzitters boeken goedkope vlucht naar het buitenland

Steeds vaker boeken mensen die zijn geselecteerd om op verkiezingsdag te zetelen in een kiesbureau een goedkope vlucht naar het buitenland. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
Vrederechters over heel Vlaanderen hebben de grootste moeite om genoeg voorzitters en bijzitters te vinden. Honderden mensen kregen de voorbije weken een brief in de bus waarin ze werden opgeroepen om op 25 mei als bijzitter te komen zetelen in een kiesbureau. Een klusje waar niet evenveel zin in heeft. En dus proberen heel wat mensen ook aan hun burgerplicht te ontsnappen.

Excuses zijn er voldoende voorhande: sommige mensen moeten werken, anderen hebben communie- of schoolfeesten of hebben geen oppas voor hun kinderen. Maar steeds vaker blijken mensen ook een goedkope vlucht naar het buitenland te boeken om aan een dagje bijzitten te ontsnappen.

In Het Laatste Nieuws vertelt de vrederechter Lieven Pluym, die de kiesbureaus in Herzele moet samen stellen, dat minstens 10 van zijn bijzitters een vlucht geboekt hebben naar het Italiaanse Ancona. Een ticket met Ryanair kost slecht 20,50 euro. Maar de bijzitters in kwestie blijken geen terugvlucht of hotel ter plaatse geboekt te hebben. Pluym zal zijn bevindingen overmaken aan de procureur des Konings. Die beslist dan of ze vervolgd worden.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...140510_01100370

Mening:
Ik kan begrijpen dat als je echt een geldige reden hebt, zoals gezondheidsredenen of je kinderen, je niet als voorzitter of bijzitter kan optreden, of zelfs niet kan gaan stemmen. Maar je er onderuit maken door een goedkope vlucht te boeken begrijp ik niet. Als iedereen zo reageert, zal dit gevolgen hebben voor de organisaties van de stembureaus en laat je naar mijn mening zien dat je je niet kan engageren en je dus enkel maar aan jezelf kan denken dan het grotere plaatje te zien.
Als er dus bewijzen zijn dat je moedwillig niet wil optreden als bijzitter, mag er van mij inderdaad beslist worden of deze mensen een straf krijgen of niet. Wel vind ik dan dat dit een betekenisvolle straf moet zijn en geen geldboete of dergelijke. Laat deze mensen een taak uitvoeren waardoor ze iets bijdragen aan de gemeenschap, en ze zo misschien het grotere plaatje leren zien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2014, 11:36
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik ben het volledig eens met Jill. Dat je wordt opgeroepen om te zetelen voor de stemmingen is een plicht in België. Het zou een eer moeten zijn voor deze mensen. Dat je dit dan probeert te ontlopen door voor jezelf een goedkope vlucht te kopen vind ik dan ook belachelijk. Als je nu echt niet kan omdat je gezondheidsproblemen hebt of een andere belangrijke reden. Dat begrijp ik nog, maar dat je dit probeert te omzeilen en hier dan nog geld voor betaalt is echt raar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2014, 13:26
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Net zoals in de voorgaande reacties al werd aangehaald, vind ik het onaanvaardbaar dat je je er zomaar vanaf kan maken door een goedkope vlucht te boeken. Ik heb uiteraard wel begrip voor mensen die dit om een aanvaardbare reden (bv. gezondheidsredenen, zoals hierboven al werd aangehaald) deze taak niet kunnen uitvoeren. Ik kan begrijpen dat dit voor veel mensen niet de meest amusante zondagse bezigheid is, maar deze mensen zijn nu eenmaal nodig om alles mee in goede banen te leiden. Door goedkoop op reis te vertrekken, ontloop je eigenlijk je burgerplicht zonder een echt geldige reden.

Net zoals J*ll al vermeldde vind ik dat er best een betekenisvolle straf mag volgen als blijkt dat men er zo gemakkelijk vanaf wil komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.