actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2015, 07:45
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Meisjes puberen te vroeg

Steeds meer meisjes puberen veel te vroeg

Kinderartsen krijgen steeds vaker jonge meisjes over de vloer die nog voor de leeftijd van 8 jaar aan het puberen zijn. Dat zeggen kinderendocrinologen van het UZ Gent en het Jessaziekenhuis in Hasselt dinsdag in Het Belang van Limburg. De artsen waarschuwen dat een vroegtijdige puberteit de groei ernstig kan verstoren en voor psychische problemen kan zorgen.

'Meisjes puberen vandaag sowieso vroeger dan pakweg twintig jaar geleden: eerder tussen 8 en 10,5 jaar', zegt Margarita Craen, kinderendocrinoloog van het UZ Gent. 'Op zich is dat niet problematisch, maar meisjes die op nog jongere leeftijd - voor 8 jaar - beginnen te puberen kunnen wel problemen krijgen.'

Kinderen die al op heel jonge leeftijd puberen zijn soms psychologisch en emotioneel labiel. 'Ze voelen zich niet goed in hun vel omdat ze als enige van de klas al beginnende borstjes krijgen, waardoor ze het mikpunt van spot kunnen worden', zegt Craen.

Het kan ook fysieke problemen veroorzaken. 'Meisjes die al op 7 jaar beginnen te puberen, zijn al uitgegroeid als ze amper tien of elf jaar zijn, waardoor ze tien tot vijftien centimeter minder groot kunnen worden.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150519_01687923

Eigen mening:
Deze verschuiving van de puberteit kan ook gevolgen hebben op onze lespraktijken. Sowieso is het verschil tussen de meeste meisjes en jongens in de eerste en soms tweede graad nog groot. Mijn leerkrachten hebben me altijd verteld dat jongens het hardst veranderen in de vakantie tussen het vierde en het vijfde middelbaar. In het vijfde lijken ze plots veel meer volwassen. Dat kan, in de jongere jaren, wel voor wrijvingen zorgen met meisjes die al veel vroeger volwassen waren.
Ook het psychische aspect mogen we niet uit het oog verliezen. Als de meisjes door hun vroege puberteit emotionele schade oplopen, worden de leerkrachten uit het secundaire onderwijs daar ook mee geconfronteerd. We zijn geen psychologen wordt ons tijdens de lessen pdv ingeprent, maar misschien is het niet slecht om ook eens een vorming rond deze problematiek te krijgen in plaats van enkel didactische tips.

Laatst aangepast door Linde Luyten : 19th May 2015 om 07:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2015, 10:18
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Ik sluit me aan bij de mening van L. Wat door mijn hoofd spookt tijdens het lezen van dit artikel is waarom meisjes nu zo vroeg gaan puberen? Er moet toch een aanleiding zijn van dit probleem? Pubergedrag op die leeftijd lijkt me niet ideaal. Meisjes moeten nog naar de lagere school en zijn lichamelijk nog niet rijp voor deze veranderingen. Lagere schoolleerkrachten moeten zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Het is belangrijk dat pubers vanaf het begin goed gecoacht worden, zodat ze zich niet op het verkeerde pad begeven. Als meisjes voor hun 8 jaar al puberen, wanneer stopt dit gedrag dan? Ze zouden theoretisch gezien veel vroeger volwassen moeten zijn dan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2015, 16:01
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik sluit mij aan bij de voorgaande meningen. Er moet inderdaad een element zijn waardoor meisjes vroeger gaan puberen. Ik denk dat het van belang is dat we dit element vinden. Zodat we beter weten op welke signalen we moeten letten bij jonge meisjes. Hopelijk komen we op deze manier aan een oplossing voor dit probleem. Het zou beter zijn dat de meisjes later puberen. We kunnen de nadelen in het artikel lezen en deze kunnen zeer ernstig zijn. Als deze kinderen dan in de school komen, weten leerkrachten hier misschien niet op de gepaste manier op te reageren. Dit kunnen we ze ook niet kwalijk nemen. Per slot van rekening studeren wij niet voor psycholoog. We studeren om leerkracht te worden. Natuurlijk hebben we wel een zeer kleine basis, maar deze zal niet voldoende zijn om deze leerlingen op een gepaste manier te kunnen ondersteunen. Een eventuele cursus rond psychologie zou zeker niet misstaan volgens mij in onze opleiding. Het zou een meerwaarde zijn, die we op verschillende momenten kunnen uitspelen. Dit is maar één voorbeeld waar psychologische kennis van pas kan komen. Terwijl er veel gebeurtenissen in de praktijk een kennis psychologie zeer goed van pas zou komen. Ik weet ook dat het niet haalbaar is om ons allemaal om te scholen tot psycholoog. Toch denk ik dat een basis psychologie een goed initiatief is voor leerkrachten. Dit is een kennis die ze zeker kunnen gebruiken bij het uitoefenen van het beroep.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2015, 17:02
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Wat ik hieronder lees, is inderdaad verontrustend nieuws. Om het "probleem" op te lossen, is het inderdaad essentieel dat we de oorzaak van dit gegeven kennen. Het kan namelijk niet zomaar gebeuren dat meisjes steeds vroeger kenmerken vertonen van de puberteit.Toevallig of niet maar net toen ik in de auto stapte, was dit nieuws op de radio. De presentator vertelde dat het inderdaad ook in België vaak gebeurde dat moeders met hun dochter al snel (soms op 5-jarige leeftijd) naar de dokter stappen omdat hun dochter(s) al veel te vroeg kenmerken van de puberteit vertonen. Een Prof van de Universiteit van Gent heeft hierop gereageerd en zou de oorzaak van dit probleem leggen bij het toenemende overgewicht bij Belgische kinderen. (http://m.gva.be/cnt/DMF20150507_016...ht-bij-kinderen) Zo zou het feit dat meisjes vroeger borsten krijgen verklaard kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.