actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2014, 09:44
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
‘In Antwerpen zal het verzet grimmiger zijn’

‘In Antwerpen zal het verzet grimmiger zijn’

De Antwerpse havenarbeiders worden aangewezen als de aanstokers van de rellen tijdens de nationale vakbondsbetoging donderdag in Brussel. De stad Antwerpen is gewaarschuwd voor de aangekondigde staking van 24 november. ‘In onze thuishaven Antwerpen zal de confrontatie harder zijn dan in Brussel,’ verwacht havenarbeider Marc Mouzicos.


De volgende geplande acties zijn de provinciale stakingen in Antwerpen in Limburg. ‘De doelstellingen blijven dezelfde, maar ik vrees ervoor dat het er in Antwerpen iets grimmiger aan zal toegaan. Dan zijn we in onze thuishaven en dan zal de confrontatie harder zijn dan in Brussel,’ vertelt havenarbeider Marc Mouzicos aan de VRT-nieuwsdienst. ‘De militanten willen de haven platleggen. Van de centjes van een havenarbeider moeten ze afblijven, en als ze dat niet doen is het hard tegen hard. Geweld is niet goed te keuren, maar als ze altijd maar meer en meer afnemen van de gewone arbeider, loopt de emmer over en ontploft de boel.’

Voorzitter Ivan Victor van havenvakbond BTB-ABVV begrijpt de frustratie van dokwerkers die donderdag in Brussel met kasseien richting oproerpolitie gooiden. ‘Al tien jaar lang wordt het statuut van de haven*arbeider op de helling gezet. Al tien jaar zijn ze ongerust over hun toekomst. Daarom lopen ze zenuwachtig rond en hebben ze een kort lontje.’

‘Dreigementen maken weinig indruk’

De Antwerpse BTB-secretaris Marc Loridan, die de Antwerpse havenarbeiders vertegenwoordigt, waarschuwt in Gazet van Antwerpen burgemeester Bart De Wever. ‘De Wever beweerde dat ons statuut arbeidsvernietigend is’, zegt Loridan. ‘Onze mensen zijn opgefokt. Hopelijk zal de Antwerpse politie op de 24ste november niet zo provoceren als in Brussel, want mijn mensen zijn echt gebeten op De Wever, die met zijn uitspraken duidelijk de kant heeft gekozen van Katoen Natie-baas Fernand Huts.’

Vanuit werkgeverszijde wordt aan De Wever gevraagd om te zorgen dat de toegangswegen naar de bedrijven bereikbaar zijn op de stakingsdag. De burgemeester van Antwerpen zegt zelf dat er al volop voorbereidingen bezig zijn van veiligheidsmaatregelen voor de actiedag op 24 november. Hij laat evenwel niet in zijn kaarten kijken. ‘De rellen in Brussel zullen zeker meegenomen worden in onze evaluatie’, zegt De Wever. ‘Ik hoop vooral dat de acties beschaafd verlopen. Dreigementen maken weinig indruk op mij.’

Bron: De Standaard, 07/11/14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141107_01363534

Eigen mening:
Ik heb geen probleem met dat mensen staken en betogen om de regering duidelijk te maken dat ze niet akkoord zijn met de beslissingen die het maakt.
Ik heb wel een probleem met het feit dat deze betogingen zo uit de hand lopen, de schade die aangericht wordt is soms hallucinant.
Ik heb zelf geen ervaring met de havenarbeid, dus ik ben niet zeker wat de impact van het nieuwe belijd is op de havenwerkers.
Hoe dan ook vind ik dat ze het recht hebben op protest zo lang dat ze op een niet agressieve manier tewerk gaan.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.