actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2013, 08:58
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Geen subsidies meer voor opvang Tsjernobyl-kinderen

Vlaams minister van Jeugd Pascal Smet (sp.a) schrapt de subsidies voor tien vzw's die gezondheidsvakanties organiseren voor Tsjernobyl-kinderen. Ook vijf vzw's die kinderen uit het vroegere Joegoslavië opvangen, krijgen geen subsidies meer. Dat schrijven de Concentra-kranten vandaag.

Zevenentwintig jaar geleden vond de kernramp van Tsjernobyl plaats. Verschillende organisaties halen sindsdien kinderen uit de getroffen regio rond de kerncentrale jaarlijks naar ons land voor een gezondheidsvakantie. Samen met de organisaties die hetzelfde doen voor kinderen uit het vroegere Joegoslavië, ontvingen ze in 2012 in totaal nog 130.000 euro.

Minister Smet schrapt dit jaar de subsidies voor die humanitaire projecten. "Het niet verder subsidiëren van ontvangstprojecten binnen het Vlaams jeugdbeleid is een inhoudelijke keuze", klinkt het. "Het Vlaams jeugdbeleid richt zich op activiteiten in de vrije tijd, gedragen door jongeren die hier leven. Vlaanderen kent bijvoorbeeld grote noden voor kansarme jongeren hier. De jeugdarmoede stijgt en de nood aan vrijetijdsbestedingen voor de Vlaamse jeugd nemen toe. Daarom hebben we inhoudelijk gekozen voor de noden van de jongeren die hier leven."

Bron:
De Morgen
29/04/2013

Mening:
In de eerste plaats vind ik het een mooi initiatief van deze verschillende organisaties om kinderen uit de getroffen regio rond de kerncentrale jaarlijks naar ons land te laten komen voor een gezondheidsvakantie. Ik snap dat de overheid na 27 jaar zegt geen subsidies meer te geven voor dergelijke projecten, maar dat het tijd wordt te investeren in problemen in eigen land. Ik ben het er volledig mee eens dat men anderen in de wereld moet helpen, maar ik vind dat men eerst naar onze eigen problematiek, zoals de kansarme jongeren in Vlaanderen, moet kijken en wanneer er dan nog "overschot" rest, kan men investeren in organisaties zoals in bovenstaand artikel.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 29th April 2013 om 09:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2013, 15:00
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Deze ochtend heb ik dit artikel ook met gemengde gevoelens gelezen. Ergens vind ik het jammer dat ze de subsidies van zo'n zinvol project gaan laten vallen. Ik denk dat er hierdoor heel wat mensen zijn die nu geen kinderen meer gaan laten overkomen. Dit is natuurlijk jammer voor de kinderen zelf want hier kregen ze de kans om gedurende een bepaalde periode helemaal open te bloeien. Mijn buren laten al jaren 2 kinderen uit Tsjernobyl overkomen om tijdens de zomer hier een maand lang te mogen verblijven. Die kinderen genieten daar echt met volle teugen van. Bovendien passen ze zich ook vrijwel onmiddellijk aan en doen heel veel moeite om Nederlands te spreken. Elk jaar opnieuw vloeien er tranen bij de kindjes als ze weer moeten terugkeren. Ik hoop in ieder geval dat er toch nog mensen zijn die zich blijven inzetten voor dit project ondanks de afschaffing van de subsidies. Anderzijds vind ik ook dat er iets moet gedaan worden aan de toenemende jeugdarmoede in ons land. Natuurlijk moeten we eerst ook onze eigen problematiek aanpakken vooraleer we gaan investeren in de problematiek van andere landen, maar kunnen we geen gulden middenweg vinden waardoor beide projecten financiële steun ontvangen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.