actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 19:23
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ook vrouwen in België kiezen steeds vaker voor preventieve borstamputatie

Ook vrouwen in België kiezen de laatste jaren steeds vaker voor een preventieve borstamputatie. Zowel arts Ivo Nagels van de Stichting tegen Kanker als Eric Legius, geneticus aan het Centrum voor Menselijke Erfelijkheid in Leuven, bevestigen dat het preventief wegnemen van de borsten meer en meer aanvaard wordt.

Vanmorgen raakte bekend dat Angelina Jolie haar beide borsten heeft laten amputeren. De Amerikaanse actrice is drager van een gen waardoor ze een verhoogd risico had op eierstok- en borstkanker.

Bij ongeveer 2 procent van alle vrouwen met borst-, eierstok- of eileiderkanker kan een belangrijke genetische fout opgespoord worden en gaat het om de erfelijke vorm.

Twee genen

‘Er zijn tot nu toe twee genen bekend die een rol spelen bij het ontstaan van erfelijke vormen van borstkanker: BRCA1 en BRCA2. Vrouwen die drager zijn van zo’n gen lopen een risico van 60 tot 80 procent om ooit borstkanker te krijgen en hebben 30 tot 40 procent kans op eierstokkanker’, zegt professor Eric Legius.

Vrouwen bij wie het gen wordt opgespoord, kunnen ervoor kiezen om zich regelmatig te laten onderzoeken of om hun borsten preventief te laten verwijderen. Volgens Legius kiest 30 tot 40 procent van de vrouwen met het defecte gen voor zo’n ingreep, 80 tot 90 procent van die vrouwen laat na haar 35ste de eierstokken preventief verwijderen.

Kans gereduceerd

Het wegnemen van beide borsten brengt de kans op borstkanker terug op twee tot drie procent. Borstamputatie wordt meestal gevolgd door een reconstructie met een prothese of met eigen weefsel van buik of billen.

Bron: DS, 14/5

Mening: Op een vorig artikel dat ik had gelezen van Angelina Jolie die haar beide borsten preventief heeft geamputeerd, had ik gereageerd dat dit veel vrouwen tot nadenken ging zetten en zelfs ook tot het uitvoeren. Maar zoals je in dit artikel kan lezen gebeurt dit meer en meer in België. Dit had ik eigenlijk niet verwacht. Uiteraard als er een gewone Belg haar borsten preventief gaat amputeren, is dit geen groot nieuws. Doet een grote ster dit zoals Angelina Jolie dan weet heel de wereld het.
Zoals je in het VRT-nieuws kan luisteren naar het verhaal van een vrouw in België die vroeger een grote kans om borstkanker te krijgen. Als je voortdurend denkt dat je borstkanker kan krijgen, is de beslissing om je borsten preventief te amputeren 'snel' gemaakt. In het artikel kan je lezen dat een borstamputatie meestal gevolgd wordt door een reconstructie met een prothese of met eigen weefsel van buik of billen. Uiteraard is dit niet hetzelfde, maar het komt wel hetzelfde over naar de buitenwereld toe! Ik zou in ieder geval wel weten welke keuze ik zou maken.

Laatst aangepast door Britt.VanLooveren : 14th May 2013 om 19:33.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 22:27
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Ik ga zeker akkoord met de mening van Britt. Als Angelina Jolie haar borsten laat amputeren, is dit wereldnieuws. Als een 'gewone' vrouw dit doet, kraait er geen haan naar. Het is goed dat dit in het nieuws komt, zo worden vrouwen die met hetzelfde probleem kampen, aangespoord om te mogelijkheden te bekijken. Ik wist ook niet dat er zoveel vrouwen waren die dit effectief al lieten doen. Dat vind ik erg dapper. Persoonlijk denk ik dat het heel zwaar is om met de gedachte te leven dat je weet dat je hoogstwaarschijnlijk borstkanker krijgt. Bij mij zou de keuze dan ook snel gemaakt zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.