actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2013, 16:52
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Gezond koken gaat niet samen met veel sporten

Het bereiden van een gezonde maaltijd gaat vaak ten koste van onze sportieve gewoonten. Uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt dat tijdsgebrek de voornaamste oorzaak is.

Een studie bij 1.000 volwassenen onthulde dat mensen die met veel zorg een gezonde maaltijd maken, vaak minder tijd in het fitnesscentrum doorbrengen. 16 procent van de ondervraagde mannen en 12 procent van de vrouwen hadden gesport de dag voor ze aan het onderzoek deelnamen. De heren bewogen toen 19 minuten en kookten 17 minuten, de vrouwen waren 9 minuten actief en stonden toen 44 minuten achter het fornuis.

Hoofdonderzoeker Rachel Tumin: "Wanneer mannen en vrouwen meer tijd in de keuken spenderen, neemt het aantal gespendeerde minuten in het fitnesscentrum af. De cijfers suggereren dat de ene activiteit de andere vervangt. Daarom is het belangrijk een evenwicht te vinden tussen koken en sporten. Het ene zou het andere moeten aanvullen en beide activiteiten zouden elkaar niet moeten tegenwerken."

Een van de oorzaken hiervan is dat volwassenen weinig tijd hebben om zowel sport als gezond koken in hun schema te passen. Vaak zien mensen gezonde activiteiten als één geheel. Dus als iemand zich voorneemt hier dagelijks een half uur mee bezig te zijn, dan verdelen ze dit bijvoorbeeld in een kwartier koken en een kwartier sporten. Maar als ze dus 20 minuten koken, dan blijven er maar 10 minuten meer over om te bewegen en toch menen ze dat ze een halfuur aan hun conditie hebben besteed. Tumin besluit: "In een dag zitten maar 24 uren, als mensen aan hun gezondheid willen werken, is het vaak zo dat de ene gezonde gewoonte ten koste gaat van de andere."

Bron: www.hln.be

Eigen mening:
Toen ik deze titel zag staan, dacht ik oei, wat een zever ga ik hier nu weer lezen? Want als je gezond wil zijn, moet je toch altijd beide doen? Maar nu ik het artikel helemaal gelezen heb, wordt me één en ander duidelijker.
Het is inderdaad zo dat iedereen het in deze maatschappij heel druk heeft en geen tijd heeft voor vanalles en nog wat. We moeten al zolang werken, we komen pas 's avonds thuis en dan moeten we nog een gezonde maaltijd klaarmaken en dan wordt er ook nog eens van ons verwacht dat we ook nog eens gaan sporten.
Er wordt enorm veel van ons gevraagd en dus begrijp ik dat we minder tijd steken in ofwel koken of sporten.
Toch is het enorm belangrijk om beide zaken te doen om gezond te blijven. Met een half uurtje per dag sporten kom je al ver en een maaltijd hoeft geen driesterrenmenu te zijn. Doseren is dus de boodschap!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2013, 10:54
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ik ben het eigenlijk voor de volle 100% eens met Lien! Vandaag de dag leven wij in zulke gehaaste maatschappij dat het bijna onmogelijk wordt om alles wat van ons verwacht wordt ook effectief uit te voeren.
Wel lijkt het mij een oplossing om de taken binnen het huishouden, en dus ook het koken, eerlijk te verdelen. Zo kan het op het begin over een afwisseling tussen man en vrouw gaan. Later als er eventueel kinderen zijn, die natuurlijk ook al wat ouder zijn, kan er bijvoorbeeld van hen verwacht worden dat zij steeds de tafel dekken alsook afruimen. Zo besparen de ouders toch een beetje tijd, waardoor er meer tijd vrijkomt om te gaan sporten. Ook lijkt dit mij een effectieve manier om de kinderen verantwoordelijkheidszin aan te brengen. Zij zijn verantwoordelijk voor iets, zij moeten maar zien dat het in orde is. Ik denk dat zulke dingen binnen een opvoeding erg belangrijk zijn.
Ook lijkt een vast patroon mij een erg positieve manier om meer tijd vrij te kunnen maken. Door een vast patroon kan je meer rekening houden met de 'tijdstippen' waardoor je bijvoorbeeld sneller zal voortdoen om toch op tijd klaar te staan om bijvoorbeeld 'met de vriendinnen te gaan joggen'. Als je sport in groep heb je ook steeds minder excuus om af te zeggen, aangezien de anderen op je rekenen.
Nu, dit zijn allemaal tips. Maar ik begrijp ten zeerste dat het vandaag de dag moeilijk wordt om alles perfect te doen, dus ook sporten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.