actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2016, 17:28
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
Moslima in Duitsland mag geen avondschool volgen met gezichtssluier

Een rechtbank in Duitse stad Osnabrück heeft een moslimvrouw verboden avondschool te volgen met een gezichtssluier.

De administratieve rechtbank wees maandag een verzoek van de vrouw voor een kort geding van de hand. Eerder had de moslima aangekondigd dat ze wegens de grote mediabelangstelling voor haar zaak niet op een hoorzitting voor het gerecht zou verschijnen. De behandeling werd daarop geannuleerd. De rechtbank in de Noord-Duitse stad nam de beslissing in afwezigheid van de vrouw.

De school had aangedrongen dat de vrouw de lessen zou volgen zonder het dragen van een nikab, een sluier die het gezicht bedekt en alleen een smalle strook voor de ogen vrijlaat. De vrouw kan tegen de beslissing nog beroep aantekenen bij de hogere administratieve rechtbank.

Bron: De Standaard, 22/08/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160822_02434201

Eigen mening:
Spijtig genoeg blijft de inhoud van dit bericht zeer vaag. We krijgen bijvoorbeeld geen verdere verduidelijking vanuit de school. Waarom maakten de directie deze beslissing?

Natuurlijk klopt het niet om een persoon op zoiets af te straffen. Zij wil integreren in de maatschappij waarin ze terecht kwam, hiervoor volgt ze onderwijs. Ik weet niet waarom ze niet eigen zou mogen blijven aan een geloof. Dit zijn twee verschillende dingen.

Dat moslims zeer negatief worden bekeken in onze maatschappij is geen groot geheim. Daarom denk ik dat veel mensen de beslissing van de school zouden aanmoedigen. Spijtig, want vele van deze meningen zijn gebaseerd op oppervlakkigheid en missen noodzakelijke nuancering.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd August 2016, 21:09
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Als ze wil integreren in de maatschappij zie ik niet in waarom ze die boerka wil aanhouden. Ze mag gerust les volgen, maar met Europese kleding. Onder een boerka kan vanalles zitten. Waarom zouden we dat nog vertrouwen in deze tijden? We moeten toch iemand volledig kunnen herkennen en zeker het gezicht?
Moslims worden inderdaad nu geviseerd, maar verwachten zij dan eigenlijk? Is dit geen normale reactie van de mensen? Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het merendeel geen slechte bedoelingen heeft, maar dan doe je in mijn ogen die boerka gewoon af. In Iran, Pakistan, Afghanistan en waar dan ook, ga gerust je gang! Maar hier in Europa niet. Hier hebben vrouwen rechten en dus ook recht op onderwijs, maar dan wel volgens onze waarden. Ze mogen van mij gerust zichzelf uiten door een hoofddoek te dragen, naar de moskee te gaan en halalvlees te eten (wel niet onverdoofd slachten uiteraard), maar een boerka gaat er niet een beetje over, maar kilometers erover! Verdraagzaamheid moet er inderdaad zijn, maar wel in twee richtingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd August 2016, 23:11
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
In het artikel wordt op geen enkel moment een volledige boerka vermeld. Dit is waarschijnlijk wel het geval, maar toch mogen we hier niet vanuit gaan. Het gaat hier alleen expliciet om het gezicht dat bedekt, en daar kan de vrouw toch weinig verkeerd mee doen. Als de school bang is dat de vrouw een terroriste is (wat trouwens extreem weinig voorkomt, vrouwelijke zelfmoord terroristen, waarschijnlijk omdat zij geen hemel met 42 maagden beloofd worden) kunnen ze misschien denken om een compromis te zoeken. Als alleen de nikab bijvoorbeeld toegestaan wordt en de vrouw voor de rest eerder westers getinte kledij draagt, zie ik het probleem niet. Wij dragen toch ook wel eens lange rokken en truien met een colkraag?
Ik vraag mij af of er ook maar enigszins een gesprek is geweest tussen de twee partijen voordat de school de vrouw afwees en de vrouw onmiddellijk naar de rechtbank stapte.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.