actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2014, 12:56
Eva.V*nherck Eva.V*nherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 20
‘Koop geen tablets en laptops meer voor kinderen’

Kinderpsychiater Peter Adriaenssens roept in De Standaard op om geen tablets meer te kopen, zolang die niet veiliger zijn. Volgens hem moeten de ontwikkelaars van tablets en laptops die toestellen veiliger maken voor kinderen. Op sociale media zouden haatboodschappen bijvoorbeeld geblokkeerd moeten kunnen worden.
'Je mag van de industrie verwachten dat ze haar verantwoordelijkheden neemt', zegt Adriaenssens vandaag in De Standaard. 'Dat ze, als ze onze jongeren tablets wil verkopen, maakt dat het veilige instrumenten zijn. Waarom zou een laptop zichzelf niet kunnen uitschakelen op het moment dat een meisje een naaktselfie wil doormailen? Als ouders stoppen met tablets kopen zolang die niet veilig zijn, zal snel genoeg blijken dat het technisch perfect haalbaar is'.

Dat klopt, zegt Bart Preneel, cryptograaf en professor informatiebeveiliging aan de KU Leuven. 'Technisch kan er heel veel. Die filters, die bijvoorbeeld naaktfoto's kunnen filteren, bestaan. Alleen vragen die een zekere know-how en zijn kinderen vaak handiger met computers dan hun ouders en kunnen ze die filters blokkeren of omzeilen'.

Hoe geavanceerd de technologie ook is, filters zullen nooit helemaal perfect zijn. 'Er zullen ook altijd een paar goede dingen gefilterd worden', zegt Preneel. 'Een onschuldige foto in je tuin kan bijvoorbeeld als naaktfoto gezien worden'. Bovendien heb je verschillende filters nodig: een filter voor je browser op PC is één ding, maar voor je camera op Skype bijvoorbeeld, heb je nog een andere nodig.

Een toestel met filters speciaal voor kinderen is voor de industrie ook niet interessant, niet alleen omdat de afzetmarkt klein is. 'Websites als Google en Facebook zijn gratis, maar worden betaald door advertenties. Wanneer bepaalde filters zo ingesteld worden dat ze geen advertenties tonen, zal men proberen deze filters te omzeilen en ontstaat er een soort wapenwedloop', aldus Preneel.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...140930_01295589

mening: Ik ben ervan overtuigd dat de kinderpsychiater de waarheid spreekt. Kinderen kunnen voortaan beter om met een tablet, Iphone, laptop en al die nieuwe technologie. Hierdoor kan het echter wel gevaarlijker worden. Kinderen gaan dingen doen die ze wel "kunnen" maar, waar ze niet bij gaan nadenken. Dus dit artikel is zeker een goede oproep aan ouders. Koop geen tablet's of laptops meer voor kinderen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2014, 13:53
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Ik ben het ook eens met kinderpsychiater Adriaenssens. Tegenwoordig zijn kinderen op al zeer jonge leeftijden bezig met de tablets. Er bestaan honderden applicaties om u kind op een rustige manier bezig te houden. Ze kunnen een pop aankleden, iets inkleuren, … Vaak zijn deze applicaties gratis, maar als je extra zaken ermee wil doen, zal je toch altijd iets moeten betalen. Kinderen weten al snel deze knoppen staan en kunnen, zonder het besef van hun ouders, heel veel zaken aankopen. Ik vind persoonlijk dat ouders meer op hun kinderen moeten letten wanneer deze met een tablet bezig zijn. Het is waar dat kinderen vaak sneller weg zijn met het gebruik van een tablet dan de ouders. Maar ik vind dat het de taak is van de ouder om te kijken waar u kind(eren) mee bezig is/zijn. Daarnaast zou het voor de ouders wel makkelijker zijn moesten de tablets meer functies hebben in verband met de veiligheid van kinderen. Als laatste wil ik toch eventjes vermelden dat ik het zeer spijtig vind dat de kinderen al zo snel met tablets bezig zijn. Kinderen spelen minder buiten dan vroeger en hierdoor gaat ook het sociaal contact met vrienden verminderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.