actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2010, 20:51
jonathan.bruyninckx jonathan.bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Vlaams Belang zet Bart Debie aan de deur

Bart Debie en Valérie Seyns worden met onmiddellijke ingang uit het Vlaams Belang gezet voor hun ongepaste reacties op de sociale netwerksite Facebook over de ziekte van Marie-Rose Morel. Dat heeft voorzitter Bruno Valkeniers vandaag beslist.

Debie was fractiemedewerker en persverantwoordelijke bij het Vlaams Belang. Hij wordt ook met onmiddellijke ingang uit de partij gezet. Valérie Seyns is Debies partner en gewezen Brussels parlementslid. Ze zetelde momenteel in de gemeenteraad van de Brusselse gemeente Molenbeek.

Voorzitter Valkeniers had gisterenavond en vanmorgen gesprekken met alle betrokkenen in de zogenaamde Facebookrel. 'Ik heb van meet af aan duidelijk gesteld dat onder geen beding kan worden gespot met het menselijk lijden van wie dan ook. Dit is onze partij onwaardig en moreel onaanvaardbaar', aldus Valkeniers in een mededeling.

Geen dubbelzinngheid

'Omdat het Vlaams Belang op geen enkel moment enige dubbelzinnigheid wil en kan tolereren, en wegens het ontbreken van elk draagvlak in de partij, heeft het Vlaams Belang dan ook beslist om de samenwerking met Bart Debie met onmiddellijke ingang stop te zetten', klinkt het. Later kwam de mededeling dat ook Seyns uit de partij wordt gezet.

Sancties tegen andere partijleden die in de pers genoemd werden - Julie Kegels, Vlaams Belang-lid en de nieuwe partner van de ex-man van Marie-Rose Morel, en Sandy Neel, partijmedewerkster en eveneens een getrouwe van Filip Dewinter - komen er niet. Volgens Valkeniers hebben zij enkel het bewuste artikel op Facebook 'aangeklikt'.

Champagne

De rel was gisteren ontstaan op Facebook. Op het bericht van Het Nieuwsblad dat de kanker die bij Morel werd vastgesteld uitgezaaid is naar de hersenen, kwam gisteren eerst een reactie van Seyns. 'Valérie Seyns vraagt zich af of het einde nu werkelijk in zicht is. Laat ons hopen!', schreef ze in haar status op Facebook.

Haar partner, veiligheidsexpert en Filip Dewinter-getrouwe Bart Debie maakte het vervolgens nog bonter. 'Zet de champagne maar al koud!' luidde zijn reactie. Oud-voorzitter Frank Vanhecke pikte de ongepaste reacties niet en dreigde ermee zelf het Vlaams Belang te verlaten.

Volgens Debie ging het echter om een misverstand en verwees de status naar een exploitatievergunning voor een schoonheidssalon die Seyns in de wacht had gesleept. Valkeniers hechtte duidelijk geen geloof aan deze uitleg.

Rechtbank

Bart Debie overweegt om zijn ontslag uit de partij aan te vechten voor de rechtbank. 'Bart Debie verneemt zijn ontslag. OK VB, we zien elkaar in de rechtbank', postte Debie woensdagmiddag op zijn Facebookpagina.

Eigen mening:
Uit zulk nieuws wordt pas duidelijk wat de macht van facebook eigenlijk is. Het is niet de eerste keer dat
iemand een functie kwijtraakt door een bericht op facebook. Toen ik het bericht las vond ik het eerlijk gezegd
een beetje belachelijk. Zulk een facebookbericht kan overal op slaan en moet niet per se gericht zijn op de fysieke toestand van Morel.
Als ik aan het einde van de examenperiodes een berichtje op facebook post waarin staat: eindelijk is het gedaan ermee, net op het moment dat een BV sterft, hoop ik niet dat iedereen die twee in verband gaat brengen. Mensen kunnen alles interpreteren zoals ze willen, maar om als gevolg 2 mensen uit de partij te zetten, dat vind ik er zeker over.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 10:49
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Ik vind het niet kunnen dat men Bart Debie meteen heeft ontslagen zonder eerst grondig te kijken waardat de berichten op Facebook naar verwijzen.
Als men meteen naar het verhaal van Bart Debie en zijn vriendin had geluisterd dan zou men weten dat deze zinnen niet slagen op de ziekte van Marie-Rose Morel. Er zijn altijd mensen die een bepaald bericht fout kunnen interpreteren en er dan een drama van gaan maken.
Het is ook op te merken dat berichten zoals deze steeds vaker in het nieuws komen. Ik denk dat dit nog maar eens een voorbeeld is van waarom dat we moeten oppassen met dingen zomaar op Facebook te zetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2010, 10:52
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Ja ik vind dat jonathan wel gelijk heeft. Facebook berichten kunnen dus werkelijk overal op slagen, zoals hij zelf beweert gaat het misschien wel over het huis dat ze net hebben gekocht/zullen gaan kopen. Het wil niet zeggen dat hij als partijlid een stapje vooruit kan gaan omdat een ander het slecht heeft en in gevaar is. Ze zitten toch in dezelfde partij, dus waarom zou het ook iets positief zijn als er iemand van de partij in een kritieke fase in haar leven zit? Zelfs mensen van het Vlaams belang zijn niet zo harteloos...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2010, 11:16
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik ben ook van mening dat deze beslissing te overhaast is. De status van meneer Debie en mevrouw Seyns kan op op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Zolang er geen duidelijk en onweerlegbaar bewijs is dat de status inderdaad op het herval van mevrouw Morel slaat, is een ontslag volgens mij onrechtvaardig. In mijn ogen komt het nu meer over als een interne ruzie/twist die ze willen oplossen door beide te ontslaan.

Toch bewijst dit artikel nog maar eens dat het niet verstandig is om alles wat in je opkomt zomaar open en bloot op facebook te posten. Er zijn het voorbije jaar reeds enkele ontslagen en rechtszaken geweest als gevolg op reacties op facebook. In het artikel hieronder vind je zo'n voorbeeld.

LINK ARTIKEL
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.