actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2010, 19:32
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Franstalige partijen willen in huidige crisis niet raken aan rol van koning

De Franstalige partijen willen in de huidige politieke crisis niet raken aan de rol van koning Albert II. Dat bleek vanmiddag in het RTBF-programma 'Mise au Point'. N-VA en Lijst Dedecker stelden de legitimiteit van de koning in een democratie zoals België in vraag.

Voor Kamervoorzitter André Flahaut (PS) is de koning goed in staat een eigen mening te vormen. MR-europarlementslid Louis Michel meende dat koning Albert perfect op de hoogte is van de politieke toestand en realistischer is dan zijn broer Boudewijn. De N-VA stelt de rol van de koning in vraag omdat dit beter past in het separatistisch discours van de partij, aldus nog het MR-kopstuk. Voor cdH-senator Francis Delpérée beschikt de koning over een marge om zijn constitutionele rol te spelen. Ecolo-voorzitter Jean-Michel Javaux was verheugd dat de koning boven het gewoel staat en meezoekt naar oplossingen.

Kalkoen met Kerstmis
Eric Defoort (N-VA) betwiste de legitimiteit van de koninklijke functie, maar dat is voor zijn partij geen prioriteit. Voor Jean-Marie Dedecker (LDD) "verhoudt de republiek zich tot de democratie zoals de kalkoen tot Kerstmis". Voor hem beïnvloeden de partijen de beslissingen van de koning.

Hoewel Ecolo enkele jaren geleden het debat over de koninklijke bekrachtiging van wetten opende, is dit in deze tijden van crisis geen prioriteit, aldus Javaux. Delpérée wees erop dat de grondwetsartikelen over de functie van de koning niet voor herzien vatbaar verklaard zijn. Als de monarchie wil overleven moet ze instemmen met een protocollaire functie, meende Eric Defoort. (belga/eb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...an-koning.dhtml

Mijn mening?
Ik snap niet waarom wij eigenlijk nog een monarchie genoemd worden! Alles wordt geregeld door een "spook"regering in ons land. Ik zeg "spook"regering omdat er momenteel nog altijd geen regering gevormd en dit blijft maar duren. De koning moet altijd een nieuwe formateur aanduiden. Tot dusver is Vande Lanotte nog steeds in de moeilijke strijd en ik denk zelfs dat hij het langst al aan het volhouden is. Laat ons hopen dat hij de handdoek ook niet in de ring gooit. Volgende week komt een cruciale week aan en het risico is des te groter.
De koning heeft bijna niks meer te zeggen in dit land. Een republiek zou nog het beste passen bij ons land. Waarom hebben we eigenlijk nog een koning. Ok, hij heeft een ceremoniële rol te vervullen en heeft moed in donkere tijden. Maar uiteindelijk staat hij er ook maar met geboeide handen bij. Waarom is er geen zo'n systeem waar de koning rol kan spelen in de politiek op hoger niveau. Of hij dan juiste beslissingen zal maken???
Zie naar Boudewijn in de tijd met de abortuswet. Liep ook niet van een leien dakje, werd zelf enkele dagen onttroond.
België begint op wereldvlak bijna niks meer voor te stellen...

Laatst aangepast door Davy.Lostermans : 14th November 2010 om 19:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2010, 11:27
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Ik ben van mening dat er inderdaad op deze moment belangrijkere zaken zijn dan de rol van de koning. Het is belangrijk dat we eerst een regering hebben die zijn werk voor de volledige termijn kan uitdoen en dat het land degelijk bestuurd zal worden. Dat is prioritair.

Dit neemt echter niet weg dat er, wanneer de nieuwe regering er is, eens deftig nagedacht moet worden over de rol van de koning. Al enkele jaren wordt er gezegd de koning een louter ceremoniële rol te geven naar het Zweedse model. Maar hoe zit het dan met dotaties, een koning met louter ceremoniële rol moet van mij niet evenveel geld krijgen als een koning die zich nog bezig houdt met de politiek van het land.
Hoe zit het dan met zijn familie, een ceremoniële koning houdt in dat zijn familie nog minder van belang is voor het volk en hoe zit het financieel hier dan mee.

Ik ben ervan overtuigd dat de monarchie niet meer van deze tijd is. Wat is het nut van een ceremoniële koning? Voor mij heeft deze alleszins weinig nut. In andere landen kan een koningshuis nog wel werken maar die tijden zijn bij ons bijna gedaan. De koning zijn plaats staat al enkele jaren ter discussie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.