actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2006, 19:34
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Zwitsers steunen nieuwe EU-leden

Onderstaand artikel uit Het Laatste Nieuws handelt over het referendum dat werd gehouden in Zwitserland. Resultaat van het referendum is dat Zwitserland zo'n 630 miljoen euro zal schenken aan de nieuwe EU-lidstaten.

Al bij het horen van dit nieuws fronste ik mijn wenkbrauwen.
Ten eerste: Waarom geeft een land zomaar geld weg?
Ten tweede: Zwitserland is geen lid van EU en steunt ineens de nieuwe leden. huh? Waarom dan niet gewoon al die landen steunen? Enkel de nieuwe lidstaten van EU?

Ja, ik vond het dus een raar bericht!

Ik begrijp enigzins de redenering van het tegengaan van migratie naar Zwitserland, maar dan moet zowat elk land aan elk Oost-Europees land geld geven? Dat doet toch niemand? Dus ja, ik vind het bijzonder raar!



-----------------------------------------------------------
Zwitsers stemmen in met hulp aan nieuwe EU-landen
In Zwitserland heeft een meerderheid van 53 pct zondag in een referendum ingestemd met de schenking van 1 miljard Zwitserse frank (630 miljoen euro) aan nieuwe EU-lidstaten uit Oost-Europa. Dat meldt de Zwitserse Duitstalige zender SF DRS.

Het gaat nog om een schatting die gebaseerd is op eerste stemresultaten en die rekening houdt met een foutenmarge van twee pct. De definitieve resultaten worden in de late namiddag verwacht.

Dwang
Tegenstanders menen dat Zwitserland, dat geen lid is van de EU, wordt gedwongen te betalen voor de uitbreiding van de EU en vrezen dat Brussel steeds meer eisen zal gaan stellen.

Zaken
Voorstanders stellen dat het Zwitserse bedrijven voordelen oplevert om Oost-Europese bedrijven die zaken willen doen met Zwitserland sterker te maken. Ook zou de Zwitserse steun helpen voorkomen dat duizenden Oost-Europeanen naar Zwitserland trekken en daar werk accepteren voor lagere lonen dan de Zwitsers gewend zijn.

Volkspartij
De Zwitserse regering, parlement en de bedrijfswereld hadden gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen van een weigering van de maatregel. De conservatieve Zwitserse Volkspartij (SVP) wil het geld echter niet uitgeven, zij vreest dat ook andere EU-landen Zwitserland om geld zullen vragen. De partij vroeg daarom een referendum aan.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.