actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 12:50
Sara.W*uters Sara.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 56
Groot Barrièrerif "overleden na slepende ziekte"

Het Amerikaanse outdoormagazine 'Outside' heeft een overlijdensbericht van het Groot Barrièrerif gepubliceerd. Daarin treurt het om "het heengaan van een bijzonder actief lid van de gemeenschap".

Hoewel het rif nog niet volledig vernietigd is, is het de laatste jaren ernstig verbleekt door de stijgende temperatuur van het zeewater. In het water zit steeds meer koolstofdioxide, die uit fossiele brandstoffen werd opgenomen in de atmosfeer. Dat zorgt ervoor dat het zeewater verzuurt en dat het koraal oplost. Koraal kan zich herstellen na een fase van verbleking, zolang deze niet te lang duurt. Uit nieuwe beelden blijkt echter dat het rif moeite heeft om zichzelf te herstellen.
Slepende ziekte

In het overlijdensbericht schreef auteur Rowan Jacobsen: "Het Groot Barrièrif van Australië overleed in 2016 na een slepende ziekte. Het was 25 miljoen jaar oud. Gedurende het merendeel van zijn leven was het rif de grootste levende structuur ter wereld, en de enige die zichtbaar was vanuit de ruimte."

"Het was 1400 mijl lang, met 2900 individuele riffen en 1050 eilanden. In totale oppervlakte was het groter dan het Verenigd Koninkrijk en het had een grotere biodiversiteit dan heel Europa samen. Er woorden 1625 vissoorten, 3000 soorten schelpdieren, 450 soorten koraal, 220 soorten vogels en 30 soorten walvissen en dolfijnen."

"Naast zijn vele andere realisaties, was het rif ook de thuis van een van de grootste populaties Indische zeekoeien ter wereld en een van de grootste voortplantingsgebieden van groene schildpadden."

Actief lid van de gemeenschap

"Het werd geboren voor de oostkust van Australië tijdens het Mioceen en de eerste 24,99 miljoen jaren waren schijnbaar gelukkig. Zeggen dat het rif een bijzonder actief lid van zijn gemeenschap was,is te zacht uitgedrukt," schreef Jacobsen. "De omliggende ecologische gemeenschap zou zonder het rif niet bestaan hebben. Zijn genereuze aard werd 60.000 jaar geleden meteen duidelijk, toen de eerste mensen via Azië Australië bereikten. Aboriginalstammen jaagden en visten duizenden jaren lang in zijn wateren en baaitjes en bleven dat doen tot zijn ondergang."


Werelderfgoed

Het rif werd in 1981 uitgeroepen tot Werelderfgoed: het zelfde jaar waarin de eerste massale koraalverbleking plaatsvond. "Rond het jaar 2000 was massale koraalverbleking normaal. In de winter van 1997-1998 volgende de tweede grote golf, gevolgd door een nog ergere in 2001-2002 en een derde grote in 2005-2006," aldus Jacobsen.

Dit jaar ziet het rif "de meest catastrofale verbleking in zijn bestaan, waarvan het nooit zal herstellen," voegde hij eraan toe. "50 procent van het koraal in het warmere, noordelijke gedeelte van het rif is afgestorven."
Aanklacht tegen Australische overheid

De man citeerde Charlie Veron, hoofdwetenschapper van het Australisch Instituut voor Mariene Wetenschappen: "Het hele noordelijke gebied is vernietigd. Het ziet eruit als oorlogsgebied. Het is hartverscheurend. Ik had ooit de beste job ter wereld. Nu is het zuur geworden... Ik ben nu 71 en ik denk dat ik het rif zal overleven."

Met het overlijdensbericht klaagt de auteur de Australische overheid aan voor het goedkeuren van een grote steenkoolmijn die de problemen van het rif nog kunnen verergeren. Daarnaast overtuigde het Australisch bewind de VN ook om een hoofdstuk over de toestand van het rif weg te laten uit een rapport over de klimaatverandering.

Datum: 15.10.2016

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/g...iekte-b587bc3a/

Mening: Bij het lezen van dit artikel word ik een beetje verdrietig.

Waarom dit erg is voor het milieu:

Het water is gevuld met koolstofdioxide en de temperatuur stijgt. De fauna en flora kan zich niet aanpassen en moet zich verplaatsten of sterft uit. De koralen verbleken. Wat ooit een prachtig rif was vol van biodiversiteit en kleur zal veranderen in een eindeloze vlakte van enkel vervuild water.

Waarom is dit erg voor ons:

Bent u al is naar Australië geweest? Wel, ik ook niet. Maar ik ben het wel van plan. Ik had het rif graag wel bekeken in volledige pracht en praal. De kans om een zeldzame zeekoe of schildpad te bekijken verkleind enorm. Het is normaal dat een ver-van-mijn-bed-show weinig effect op ons heeft. Maar we zouden moeten denken aan wat we mislopen.

Waarom is dit erg voor Australië:
Er zullen delen zijn in het land binnenkort minder bezocht worden omdat er niets meer te zien valt. Het rif kan de inkomst zijn van de lokale bevolking. Zij zijn afhankelijk van het rif en hun kansen op rond komen worden ook verkleind.

Wat is nu het ergste: Het lijkt ons niet te interesseren. We gaan gewoon verder met vervuilen. Het rif is nu toch al verloren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.