actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2010, 19:05
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
14,6 procent Vlaamse schoolverlaters is jaar later nog altijd werkloos

14,6 procent Vlaamse schoolverlaters is jaar later nog altijd werkloos

11.182 van de 76.603 schoolverlaters in 2008 waren een jaar later nog steeds werkzoekend. Dat is 14,6 procent, tegenover 9,8 procent in 2007. Opvallend is dat mannen veel harder getroffen worden door de economische crisis dan vrouwen. Dat blijkt uit de 25de VDAB-studie rond werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen.

Van de 11.700 laaggeschoolde schoolverlaters, onder wie tweederde mannen, hebben er 8.000 geen diploma verworven. Deze jongeren worden het ergst getroffen door de crisis. Vooral in de provincies Limburg en in iets mindere mate Antwerpen zwelt het aantal werkzoekende mannelijke schoolverlaters fors aan.

Een diploma blijft de beste garantie op werk. In het beroepsonderwijs blijkt dat een zevende jaar de jobkans sterk vergroot, zesjarige opleidingen krijgen het steeds moeilijker. Technisch onderwijs biedt voor middengeschoolden de beste kansen op werk en een technisch diploma biedt goede perspectieven in het hoger onderwijs.

Iets minder dan 6.000 schoolverlaters komen uit het ASO. Volgens de VDAB is dit een gemiste kans, zowel voor de jongeren als de arbeidsmarkt. Professionele bachelors maken de vlotste overstap naar werk. 65 procent van alle professionele bachelors zijn vrouwen die meestal kiezen voor conjunctuurongevoelige opleidingen in de zorgsector, sociaal werk of onderwijs. De masteropleidingen komen op de tweede plaats qua jobkansen. Er zijn opleidingen die 100 procent tewerkstelling bieden na een jaar terwijl er ook opleidingen zijn met beperkte kansen op tewerkstelling in het vakgebied. (belga/adb)

11/05/10 14u26
bron: www.hln.be

Mijn mening:
Het is spijtig dat de jongeren die net afstuderen niet zo heel snel een goede job vinden, ik denk dat dit ook voor een deel door de crisis komt. De bedrijven ontslaan tegenwoordig sneller mensen en als er dan toch schoolverlaters aangenomen worden is de kans groter op een ontslag. De werkgevers zullen sneller iemand ontslaan die net is beginnen werken, waardoor de meeste jongeren op het straat komen te staan. Jongeren zouden ook een kans moeten krijgen maar ik begrijp wel dat de werkgevers liever een personeelslid aan neemt met meer werkervaring. Mensen die beroeps doen zouden ook beter een 7de jaar doen aangezien je dan een diploma in je handen hebt dat je kunt laten zien. Met een getuigschrift is er ook wel kans op een job maar deze kans is dan ook minder. Ik begrijp dat de meeste jongeren liever sneller gaan werken zodat de jongeren geld kunnen verdienen. Al vind ik het wel jammer dat de werkgevers niet zo snel iemand aannemen die pas van de schoolbanken komt. De jongeren hebben niet al te veel werkervaring.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.