actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2015, 12:25
Nick.D*.Schutter Nick.D*.Schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulle
Posts: 70
Jeb Bush over Oregon-bloedbad: 'Stuff happens'

Jeb Bush over Oregon-bloedbad: 'Stuff happens'

Jeb Bush, een van de 15 Republikeinse presidentskandidaten, heeft op een verkiezingsbijeenkomst gezegd dat zaken zoals de schietpartij op een universiteitscampus in Oregon 'nu eenmaal gebeuren'. Letterlijk klonk het: 'Stuff happens'. Bij die schietpartij kwamen negen mensen om.

'Ons land gaat door een moeilijke periode, en ik denk niet dat meer overheid het antwoord is. Ik denk dat we ons weer moeten verbinden met elkaar. Het is heel triest. Maar ik verwerp die oplossing (meer regulering, red), en ik heb hiermee geworsteld als gouverneur - omdat we - kijk, stuff happens (dingen gebeuren, red), er is altijd wel een crisis. De reactie is dan altijd om iets te doen, maar dat is niet noodzakelijk het juiste.'

Journalisten spraken er de broer en zoon van twee voormalige presidenten op aan: 'U zei stuff, was dat geen vergissing?'

'Neen, het was geen vergissing. Ik heb gezegd wat ik gezegd heb. Waarom zeg je dat? Er gebeuren constant dingen. Dingen, vind je dat beter?'

In het gesprek verdedigt Bush het tweede ammendement van de Amerikaanse grondwet, dat vrije wapendracht garandeert. Hij let er ook op de wapendolle achterban te paaien: 'Ik kreeg ooit op een podium van Charlton Heston een geweer, in het bijzijn van 15.000 mensen. Dat was cool, dat kan ik je verzekeren.'

Hollywood-ster Heston, overleden in 2008, is de legendarische voorman van de National Rifle Association (NRA), een van de machtige voortrekkers van de wapenlobby.

De doder van Oregon was in het bezit van 13 wapens. Allemaal legaal.

Barack Obama zei dat hij het zelfs niet eens de moeite vond om te reageren op de uitspraak van Bush. De president reageerde erg verbitterd op deze schietpartij - de 15e in zijn zeven jaar in het Witte Huis. Hij was kwaad en verbitterd, omdat hij geen strengere wapenwetten door het Congres krijgt.

Volgens onze correspondent in de VS, Rudi Rotthier, is Obama niets met zijn kwaadheid. 'Obama kan niets veranderen, hij is niet meer dan cheerleader in chief voor verstrenging.'

'Er is, zoals op vele punten in de VS, een tweedeling in de samenleving. Vele Amerikanen bekijken het Europees, en zien een verband tussen weinig gecontroleerd wapenbezit en bloedbaden. Voor anderen is het twee amendement bij de grondwet, dat vrij wapenbezit garandeert, heilig.'

Bron: Knack, 5/10/2015, http://www.knack.be/nieuws/wereld/j...mal-614401.html

Mening: Dat je als gewone burger legaal 13 wapens in uw bezit kan hebben, vind ik als Europeaan absurd maar in Amerika is dit natuurlijk compleet anders. Volgens mij is het wapenbezit daar zo ingeburgerd dat wanneer men dat recht van de bevolking afneemt er niet minder maar misschien zelfs meer schietpartijen gaan plaatsvinden, aangezien dergelijke wetten criminelen niet tegen houden om een wapen te bezitten. Potentiële criminelen weten dan ook dat ze geen tegenstand meer moeten verwachten aangezien burgers geen wapens meer mogen bezitten en zo gaan er wellicht meer schietpartijen plaatsvinden, maar zoals het nu is kan het ook niet verder. Er moet iets worden gedaan want als je al vind dat een dodelijke schietpartij normaal is en dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren, dan zijn de schietpartijen misschien ook al te veel ingeburgerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.