actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2015, 14:59
Jessie.P*eters Jessie.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 25
Egyptische miljardair 'heeft 2 eilanden op het oog' voor vluchtelingen.

De Egyptische miljardair Naguib Sawiris kondigt via Twitter aan dat hij gesprekken voert over de aankoop van 2 Griekse eilanden, waar hij Syrische vluchtelingen wil huisvesten.

Begin september kwam Naguib Sawiris met het voorstel om één eiland te kopen voor de kust van Griekenland of Italië, dat voor vluchtelingen zou worden gereserveerd. Hij zou daarvoor 100 tot 200 miljoen dollar ter beschikking stellen. De vluchtelingen zouden er tewerkgesteld worden en "een nieuw land" kunnen uitbouwen.

Samiris heeft nu "twee Griekse eilanden in privébezit geïdentificeerd", die volgens hem in aanmerking komen. Dat laat hij via Twitter weten. Er zijn contacten gelegd met de eigenaars."We zijn bereid om onderhandelingen te openen op voorwaarde dat de Griekse regering haar akkoord geeft om er een zo groot mogelijk aantal vluchtelingen toe te laten." Vaak bestaan op dergelijke eilanden strikte regels inzake infrastructuur, en mag bijvoorbeeld op niet meer dan 20 procent van het gebied gebouwd worden.
Hij zou een van de eilanden Aylan noemen, naar het verdronken jongetje.

Sawiris, 61, de CEO van telecom-bedrijf Orascom, en met een geschat vermogen van "minstens 2,9 miljard dollar" naar verluidt de derde rijkste persoon in Egypte, heeft volgens Newsweek onder meer een eiland dat 55 miljoen dollar kost op het oog.


Hij zou zelf, zegt hij in een gesprek met Newsweek, deeltijds op het eiland of op de eilanden wonen. Het mag wat hem betreft ook "een van de vele onbewoonde eilanden" worden in overheidsbezit. "Griekenland kan het geld gebruiken".

Tegen de vele sceptici zegt hij in Newsweek: "Als jullie een beter idee hebben, laat het weten. In mijn zakelijke contacten is de regel: iedereen die mijn oplossing bekritiseert en niets beter in de plaats stelt, die zeg ik: shut the fuck up".

Als het plan doorgaat, is het volgens Sawiris de bedoeling dat de Griekse aanwezigheid op het eiland of op de eilanden minimaal is. Er is volgens hem nodig "de toestemming, paspoort- en doeanecontrole en een kleine eenheid voor ordehandhaving".

Bron:knack, (3 oktober 2015). Egyptische miljardair 'heeft 2 eilanden op het oog' voor vluchtelingen. geraadpleegd op 3 oktober 2015, via http://www.knack.be/nieuws/wereld/e...mal-605279.html

Mening:
Ik vind het een fantastisch initiatief van deze mensen om hun geld ter beschikking te zetten. Door land bij te kopen waar de vluchtelingen een nieuw leven kunnen opbouwen, zorgt men voor de oplossing tegen de toevoer stop die sommige landen van Europa al hebben ingelast. De verdeling van vluchtelingen in Europa gaat niet zo vanzelfsprekend. Op deze manier hebben de vluchtelingen een nieuwe thuisbasis, vermits er voldoende hulpmiddelen worden ingezet om dit waar te maken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2015, 18:47
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Egyptische miljardair 'heeft 2 eilanden op het oog' voor vluchtelingen.

Net als Jessie vind ik het een fantastisch initiatief dat deze Egyptische miljardair zijn geld wil investeren in vluchtelingen. Dit is een erg nobel gebaar waar andere miljonairs/miljardairs een voorbeeld aan kunnen nemen. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, zal de toekomst er rooskleurig uitzien.
De manier waarop hij dit van plan is te doen, doet me toch even fronsen. Hij wil een eiland kopen om daar alle vluchtelingen onder te brengen zodat ze daar een nieuw leven kunnen opbouwen. Dit moet me denken aan Pater Damiaan en alle melaatsen die men had ondergebracht op Molokaï. 'Zet alle vluchtelingen op een eiland en we zijn er vanaf', zo beeld ik me dit dan in. Ik denk dat (sommige) vluchtelingen verschrikkelijke dingen hebben gezien en nood hebben aan re-integratie in de maatschappij, psychologische ondersteuning..... en dit kan men niet verwezenlijken als men ze gaat isoleren op een eiland.
Dit is natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan en ik als ik naar de toestand van nu kijk, denk ik ook niet dat de 'ellende' snel over zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.