actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2015, 08:34
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Binnenkort meer luiers voor senioren dan voor baby's

Binnenkort meer luiers voor senioren dan voor baby's

De vergrijzing van de bevolking laat zich overal voelen. Vanaf volgend jaar zal de verkoop van incontinentiemateriaal voor volwassenen de verkoop van luiers voor baby's overtreffen, zo schrijft Het Laatste Nieuws. De sector overlegt intussen met de Vlaamse *regering: "Bekkenbodemoefeningen worden cruciaal."

Oud worden, dat is de cirkel rond maken, wordt wel eens gezegd. Wie geluk heeft, wordt gesoigneerd vol liefde en gaat door de dagen zonder stress: alsof hij weer een boreling is. Helaas kan daar ook de herintrede van incontinentiemateriaal bijhoren (luiers is een woord dat voor volwassenen niet vaak wordt gebruikt). Het is trendwatcher Herman Konings die de bel aanbindt: vanaf 2016 bestaat de kans dat er in ons land méér verbanden en broekjes voor volwassenen worden verkocht, dan voor de allerkleinsten.

"Het kan ook een jaar later zijn", nuanceert de trendwatcher, "want een geboortecijfer laat zich niet tot op de enkeling voorspellen, maar het kantelmoment is alleszins in zicht. In Japan is het al bereikt." Want: de grote groep babyboomers van na de oorlog is inmiddels tussen de 51 en 70 jaar, leeftijd waarop de blaas wat zwakker kan worden, of kwaaltjes optreden. Langs de andere kant van de leeftijdspiramide ziet Konings dan weer een babybust aankomen: het omgekeerde van een babyboom, een daling van het geboortecijfer.

Bij Tena, de grootste speler in ons land als het over incontinentie gaat, wordt één en ander bevestigd. Geert Eykens, commercieel directeur voor België: "Ik durf er niet direct een jaartal op plakken, maar lang zal het inderdaad niet duren eer de verkoop voor volwassenen die van de baby's overtreft. Hooguit enkele jaren. We zitten immers met een dubbele vergrijzing: we zijn met meer mensen die oud worden, maar we worden ook steeds ouder." Niet onbelangrijk, want incontinentie neemt scherp toe vanaf 80 jaar.

Bron: De morgen, 29/11/2015.
http://www.demorgen.be/wetenschap/b...aby-s-b761e845/

Mijn mening: De verkoop van de luiers voor volwassenen zal die van de baby's overtreffen. Dit komt, zoals we konden lezen, door de babyboom die na de oorlog plaats vond. De mensen die rond die periode geboren werden zijn nu stilaan aan hun 51 jaar, de leeftijd waarop incontinentieproblemen beginnen. Het zou dus mogelijk zijn dat ze dan al een pamper aan moeten. Ik vind het een goede oplossingen voor mensen die zich niet kunnen inhouden, of niet kunnen aanvoelen wanneer ze naar het toilet moeten. In bejaardentehuizen wordt bij de 'oudjes' vaak gewoon een pamper aangedaan, zodat het personeel zich niet zou moeten 'haasten' om ze op tijd op het toilet te krijgen. Hier ben ik helemaal geen voorstander van. Als de bejaarden nog geen probleem hebben met tijdig naar het toilet te gaan, help hen dan! Volgens mij zal door hen niet naar het toilet te laten gaan, maar hen hoe dan ook hun behoefte in de pamper te laten doen, wel een incontinentieprobleem ontstaan. Incontinentiemateriaal is een goede oplossing, maar mag naar mijn mening niet overbodig gebruikt worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.