actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 16:10
R*bin.Peeters R*bin.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 28
"Alles van koning is verantwoordelijkheid van regering"

Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) erkent haar verantwoordelijkheid in het dossier van de gratieverleningen. In Het Journaal bevestigt ze dat ze tot aan de verkiezingen van volgend jaar geen nieuwe positieve adviezen zal geven.

Turtelboom relativeert de kritiek aan het adres van de koning in verband met het nieuws over 11 gratieverleningen voor verkeersmisdrijven. "Alles van de koning is altijd de verantwoordelijkheid van de regering", zegt ze. "Ik neem die verantwoordelijkheid."

Dit jaar hebben al 888 veroordeelden gratie gevraagd. Daarvan zijn er 20 ingewilligd, waarvan 11 door koning Filip. Een veroordeelde die gratie wil, stuurt een brief naar het koningshuis. De koning stuurt de brieven door naar de Dienst Genade van Justitie, die de aanvragen onderzoekt en een advies opgemaakt voor de minister van Justitie, die na een definitieve beoordeling het advies overmaakt aan de koning, die er zijn handtekening onder zet.

Turtelboom is voorstander van een wijziging van de regels. "Het artikel van de grondwet moet worden gewijzigd", zegt ze. "Het debat over de rol van de koning moeten we in alle sereniteit voeren."

Op de 11 positieve adviezen voor gratieverlening die ze heeft gegeven, wil ze niet terugkomen. "Het zijn menselijke gevallen waarop ik niet terugkom." Maar ze ziet in dat het zo niet verder kan: "Ik zal ook geen dossiers meer positief adviseren tot aan de verkiezingen."

"Sympathie voor families van slachtoffers"

PS-vicepremier Laurette Onkelinx vindt dat de polemiek rond de gratieverlening koning Filip onterecht viseert. "De koning zit er voor niets tussen", zei ze tegen de Franstalige omroep RTBF. Ook Onkelinx wijst erop dat de koning gratie verleent op voorstel van de minister van Justitie, Annemie Turtelboom (Open VLD).

"Als bepaalde partijen dat wensen", kan het principe van het koninklijk pardon aan bod komen tijdens de formatiegesprekken na de federale verkiezingen van mei 2014, reageert premier Elio Di Rupo. Ook hij bevestigt dat het de regering die verantwoordelijkheid draagt. "Op basis van wat er gebeurd is, moeten er lessen getrokken worden en moet nagedacht worden", zegt hij.

De koning koestert sympathie voor de families van verkeersslachtoffers en ontmoette in het verleden verschillende organisaties, met name van ouders van kinderen die in het verkeer om het leven kwamen. Dat heeft het Paleis vanmiddag laten weten.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/p...atie_Turtelboom

Eigen Mening: Ik vind de reactie van Turtelboom terecht. Ik vind het ook knap dat zij de 'schuld' op haar neemt. De regering is inderdaad verantwoordelijk voor wat de koning doet. Het gegeven van gratie verlenen vind ik wel vrij belachelijk en enorm achterhaald. Het is niet meer van deze tijd dat een koning gaat beslissen over het feit of iemand vervolgd wordt of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.