actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2012, 13:54
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
"Akkoord over maximumprijzen energie mogelijk"

Minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) denkt dat een beslissing over maximumprijzen voor energie over enkele weken mogelijk moet zijn. Hij vindt de heisa overroepen. Daarmee geeft hij een ander signaal dan staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (CDH), die een prijsstijging verwacht.

3 "Akkoord over maximumprijzen energie mogelijk"
Belga
do 29/11/2012 - 09:38
Minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) denkt dat een beslissing over maximumprijzen voor energie over enkele weken mogelijk moet zijn. Hij vindt de heisa overroepen. Daarmee geeft hij een ander signaal dan staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (CDH), die een prijsstijging verwacht.

Vande Lanotte gelooft dat er binnen de regering toch nog een akkoord mogelijk is over maximumprijzen. "Ik ga ervan uit dat we binnen enkele weken toch een definitieve beslissing kunnen hebben", zegt Vande Lanotte.

De heisa over mogelijke prijsstijgingen vindt Vande Lanotte overroepen. "Ik begrijp de ongerustheid, maar ik denk dat het opgeklopt is. Voor 1 januari moeten we een oplossing hebben. Door de begroting hebben we daar de voorbije vijf weken niet aan gewerkt, maar dat zal de komende dagen wel gebeuren."

Vande Lanotte sluit echter niet uit dat de prijzen effectief zullen stijgen vanaf januari, maar dat zal gematigd zijn, klinkt het. "De prijzen zullen niet ontploffen. Als men een prijs blokkeert, dan weet men dat die ooit weer zal stijgen, dat is logisch, maar dat de prijzen de pan uit zullen swingen, dat geloof ik niet."

Door de prijzenblokkering kregen gezinnen zo'n 100 euro minder aangerekend op hun energiefactuur, energieleveranciers konden hun duurder geworden gas en olie niet doorrekenen aan de klanten. Staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet vreest daarom dat zij hun tarieven vanaf januari fors zullen verhogen.

Energieleveranciers vragen duidelijkheid

De energieleveranciers vragen snel duidelijkheid. De Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (FEBEG) wil ook af van de prijsbevriezing. "Wij zouden liefst van al hebben dat de prijsbevriezing zo snel mogelijk stopt en duidelijk wordt welke nieuwe parameters in de toekomst kunnen gebruikt worden", zegt Marc Van Den Bossch van FEBEG. Ze willen weten wat ze mogen aanrekenen en welke winstmarges ze mogen toepassen.

Energieleverancier Lampiris zegt niet dat ze van de prijsbevriezing af willen, maar vragen vooral duidelijkheid van de regering.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...e_reax_lampiris

Mening: Het af te rekenen energiefactuur houdt ieder persoon die zelfstandig woont wel bezig. De voorbije maanden was er de bevriezing die velen graag zagen komen omdat de energiefacturen bleven stijgen. Men spreekt van 'overroepen' maar ik begrijp ook wel dat de mensen die nu 100 euro bespaard hebben verwachten dat de maatschappijen dit terug willen recupereren door die extra kosten na januari door te rekenen. Een akkoord over eventuele maximumprijzen lijkt mij daarom een goede zaak. Zo weten niet enkel de leveranciers, maar ook de bevolking waar het op staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.