actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2014, 11:04
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Steeds meer studenten vechten resultaten aan

Het aantal studenten dat zijn resultaten aanvecht bij de Raad voor Examenbetwisting heeft een record bereikt.

De Vlaamse Raad voor Examenbetwistingen is het afgelopen jaar overspoeld met dossiers van studenten uit het hoger onderwijs die hun studieresultaten wilden aanvechten. ‘We komen aan 540 dossiers’, zegt voorzitter Jim Deridder. ‘Dat is 30 procent meer dan het jaar ervoor.’
De procedures vallen in twee grote delen uiteen. ‘Je hebt de zogenaamde overmachtdossiers. Daarvan hadden we er driehonderd’, zegt Deridder. ‘Dat gaat om studenten die bijvoorbeeld ziek waren op de dag van hun examen. Als de onderwijsinstelling dan geen andere datum kiest waarop die student alsnog zijn examen kan afleggen, kunnen ze naar de raad komen.’
In die zaken krijgt de student nagenoeg altijd gelijk als hij een medisch attest kan voorleggen. Bij de echte betwistingen ligt de kans op slagen veel lager. ‘Hooguit een derde haalt daar zijn gelijk.’
De grote toename van het aantal dossiers leidt ertoe dat de raad er steeds langer over doet om tot een uitspraak te komen. ‘Vroeger duurde het 15 dagen voor er een uitspraak was, nu kan dat tot twee maanden duren’, zegt Deridder.

Bron: De Standaard

Mening:

Het verwondert me dat er zo veel studenten hun resultaten aanvechten. Natuurlijk is het hoger onderwijs niet gratis en is het normaal dat studenten alles doen om toch geslaagd te zijn. Uit het onderzoek blijkt ook dat 1/3e van de betwistingen zijn gelijk behaalt. Uiteindelijk is het dan toch nog de moeite om de resultaten aan te vechten. De mensen die hun resultaten aanvechten zullen daar hun redenen wel voor hebben lijkt mij. Op universiteiten met grote klasgroepen kan het jammer genoeg gebeuren dat enkelingen niet de juiste informatie hebben of fout ingelicht worden.

Het is naar mijn mening logisch dat studenten hun resultaten aanvechten, omdat ze ziek zijn. Iedereen heeft recht om het examen op een andere dag af te leggen. Ik vind het gek dat niet alle scholen een inhaaldag voorzien, dat lijkt mij vanzelfsprekend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.