actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2012, 14:21
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
"De Croo is harteloze boskabouter die werk niet voldoende kent"

De vakbonden blijven inzetten op brugpensioen op 50 jaar voor de werknemers van Ford Genk. Dat is vanmiddag gebleken voor aanvang van een onderhoud met de federale en Vlaamse regering. Vooral federaal minister van Pensioenen Alexander De Croo (Open Vld), die brugpensioen op die leeftijd onverantwoord noemde, was kop van Jut. De Croo werd een harteloze boskabouter genoemd. .

"Wij eisen brugpensioen op 50 jaar", stelde Herwig Jorissen, voorzitter van ABVV-Metaal, die frontaal ten aanval trok tegenover Alexander De Croo. "Hij is een harteloze boskabouter die zijn werk niet voldoende kent en niet weet wat brugpensioen precies inhoudt. Hij wil een reputatie opbouwen op de ellende van de arbeiders van Ford Genk."

Geen vrijgeleide
Walter Cnop, algemeen secretaris van ACV, noemde de reacties van sommige ministers laakbaar. "Brugpensioen is al jaren geen vrijgeleide meer. Ook bruggepensioneerden worden geactiveerd", luidde het van zijn kant. "Het enige verschil is dat de betrokkene een extra vergoeding krijgt van de werkgever die verantwoordelijk is voor zijn ontslag. En wie kan daar tegen zijn?"

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) benadrukte dat Ford Europe zijn verantwoordelijkheid moet nemen en voldoende inspanningen moet doen om de mensen een goed sociaal akkoord te geven. "Brugpensioen zal op een bepaald moment uiteraard ter sprake komen en daarover zal collega Monica De Coninck (federaal minister van Werk) dan met de nodige ernst een overwogen beslissing nemen", aldus Lieten.

"Wij gaan luisteren", was alles wat minister De Coninck voor aanvang van het onderhoud kwijt wilde. Onder meer premier Elio Di Rupo, Vlaams minister-president Kris Peeters en Alexander De Croo zitten mee rond de tafel.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...ende-kent.dhtml

Ik ben het zelf ook niet echt eens met het plan van De Croo. Hij zegt dat brugpensioen vanaf 50 voor de arbeiders van Ford Genk niet kan. Ik ben het hier niet mee eens. Er zijn zoveel werknemers die Ford Genk moeten verlaten, niet al deze mensen kunnen een andere job vinden. Dan vind ik dat er een oplossing voor moet komen. Zoals Ingrid Lieten ook zegt, de mensen moeten een voldoende goed sociaal akkoord krijgen. En als dat betekent dat men op brugpensioen gaat op 50 jaar heb ik - en met mij vele anderen denk ik - daar geen enkel probleem mee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2012, 23:31
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik ben het wel eens met Alexander De Croo. We bevinden ons in een economische crisis waarin het niet toelaatbaar is om iemand op 50 jarige leeftijd op pensioen te laten gaan. Dit is trouwens compleet discriminerend t.o.v. anderen. Moet men iedereen die ontslagen wordt op zijn 50ste dan met brugpensioen laten gaan?

Een goed sociaal akkoord met de directie van Ford Genk zal enorm belangrijk zijn, maar direct op brugpensioen gaan vind ik er toch wel over!

De Amerikaans top van Ford houdt rekening met een ontslagpremie van 77 000 euro per werknemer. Snel gerekend komt dit overeen met een loon gaande over 3 jaar.
Ik denk dat dit al een zeer menselijke vergoeding is!

Trouwens,
vinden jullie nu ook niet dat het tegenwoordig enkel maar draait om zo weinig mogelijk te moeten werken, en zo veel mogelijk te verdienen?

Vroeger waren de mensen anders ingesteld. Ze waren niet vies van werk. Ze zeurden niet als er rond middernacht nog een 'koe moest kalven'! Ze werkten en ploeterden.
Dat is de dag van vandaag jammer genoeg anders. Nu is men op de eerste werkdag van de vakantie al aan het nadenken over de bestemming in de vakantie die nog moet komen.
Think about it!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2012, 11:14
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ook ik ben het helemaal eens met wat Alexander De Croo zegt en dus ook met de mening van Noël. Waarom zou iemand van 50 jaar al met brugpensioen moeten? Deze mensen zijn ten eerste nog veel te jong en zoals Noël al zei, is het niet eerlijk tov anderen. Wat ik ook niet begrijp is waarom men er zo moeilijk over doet als men een vergoeding krijgt van 77 000 euro.

Het is inderdaad zo dat mensen steeds meer willen verdienen en hier niets voor willen doen. Mensen zijn 'lui' geworden maar ook zeker egoïstisch. Men wilt steeds méér en méér hebben en is met niets meer tevreden.

Wij moeten niet meteen denken dat we tekort worden gedaan. Wees blij met wat je hebt en leer omgaan met tegenslagen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2012, 11:57
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Ik ben het grotendeels eens met voorgaande uitspraken. Mensen willen inderdaad meer en meer. Iedereen zal nu eenmaal langer moeten werken.

Maar dat gedoe met die premies is volgens mij wel begonnen toen de gewone mens zag wat voor gigantische premies en bonussen al die grote bankiers kregen ten tijde van het uitbreken van de economische crisis. De premies die topmannen van Dexia kregen nadat die bank een rampzalig jaar had gehad waren hallucinant. Er werden dus bonussen uitbetaald aan bankiers van een bank die door de Belgische belastingbetaler moest worden gered. Welkom in Absurdistan, zou ik zeggen.
De elite heeft het in gang gezet, en de gewone mens is het stilletjes aan beu. Ik kan best begrijpen dat de gewone werkmens het onderste uit de kan wil proberen te halen. Maar dat de maatschappij egoïstischer wordt, dat staat buiten kijf.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th October 2012, 16:51
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Alexander De Croo heeft groot gelijk. Zijn partij (Open VLD) ijvert ervoor om alle mensen voldoende lang te laten werken. Iets wat niet meer dan logisch is. Mensen worden tegenwoordig, laat ons zeggen, gemiddeld 80 jaar. Tegenwoordig werken de mensen minder jaren dan dat ze leven op kosten van de overheid. 40 jaar werken en 40 jaar op kosten van de overheid leven, dat lijkt mij een goed compromis. Het kan ook niet anders, want anders zal het snel gedaan zijn met onze pensioenkas.
Dat mensen dan op hun 50 jaar op pensioen willen gaan wijst erop dat er iets fundamenteel fout zit in onze maatschappij. Ik vind dat iedereen gelijk is voor de wet: ambtenaar, arbeider, zelfstandigen, ze moeten allemaal even lang werken en hebben recht op gelijkwaardige pensioenen.
Dat er niet voldoende jobs zijn, dat is een werkpunt voor de overheid. Misschien is het een idee om extra jobs te creëren? De mensen hebben weer hogere inkomens, gaan meer uitgeven, wat de economie weer doet oplaaien, er ontstaan extra jobs, de overheid zal meer belastingen kunnen innen, en blijf zo maar door gaan.
Is dit een onrealistisch idee? Ik denk het niet, want het is iets wat men al eerder gedaan heeft. Misschien moet men dan ook maar eens stoppen met buitenlandse firma's werk te geven dat ook door Belgische firma's gedaan kan worden. Ik denk aan de bussen voor De Lijn (laat Van Hool of Jonckheere deze toch bouwen?), laat Belgische aannemers onderhoudswerken uitvoeren in plaats van Nederlandse,...

Het is aan de regering om een eenduidig beleid op te stellen, maar wel een realistisch. Iedereen moet 40 jaar werken, maar de overheid moet wel voldoende werk voorzien!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.