actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2012, 21:39
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ford-topman ontkent contractbreuk

BRUSSEL - Ford-topman Stephen Odell ontkent dat hij contractbreuk pleegt door het contract met de vakbonden uit 2010 over werkzekerheid niet na te leven. ‘In elk contract staat een voorwaarde die refereert naar belangrijke economische veranderingen. We zitten vandaag in de slechtste markt van de voorbije twintig jaar.’

De situatie in 2010 was ook helemaal anders. Toen was er een financieel probleem, nu is er een probleem met de vraag, aldus nog de topman.

Bij de vorige ontmoeting, een dikke maand geleden, met de vakbonden heeft Odell naar eigen zeggen nooit garanties gegeven, gezien de volatiliteit van de markt. Dat de loonkosten aan de basis lagen van de beslissing om Genk te sluiten, zegt Odell niet. ‘Alle kostenelementen spelen mee. Maar het is vooral het capaciteitsprobleem.’

Onhoudbaar

Die overcapaciteit is op termijn onhoudbaar. Dat Ford van alle Europese fabrieken juist Genk sluit, ligt aan het feit dat de fabriek maar 48 procent van de productiecapaciteit benut, terwijl dat bij de andere Ford-fabrieken hoger ligt. De beslissing van intentie tot sluiting werd vorige week genomen.

De topman had het over een moeilijke beslissing. ‘We begrijpen de gevolgen voor de werknemers van Genk, en aanvaarden onze sociale verantwoordelijkheid.’ Odell zei ook dat hij van plan is om woensdagnamiddag de vakbonden van de Genkse Ford-fabriek te ontmoeten. De vakbonden hadden eerder op de dag zo’n ontmoeting nog geweigerd.

Valencia


Ford kiest volgens de topman voor de fabriek in Valencia omdat de capaciteitsbenutting er hoger ligt, en de fabriek ook de nodige flexibiliteit beschikt om verschillende modellen te kunnen bouwen.

Odell zei ook dat hij de vakbonden van de Genkse Ford-fabriek wilde ontmoeten. De vakbonden hadden zo'n ontmoeting echter geweigerd. Odell verkoos naar eigen zeggen om de lokale directie de boodschap te laten vertellen aan het personeel.

De eventuele terugbetaling van steun van Vlaamse overheid zal volgens de topman onderdeel uitmaken van de dialoog met de regering. Ford staat ook open om te praten over de toekomst van de gebouwen, indien de intentie tot sluiting wordt omgezet in een effectieve sluiting.

Bron: www.standaard.be
Datum: 24/10/2012

Eigen mening:

Eerst en vooral wil ik zeggen dat de sluiting van Ford Genk is een droevig feit is (uiteraard), maar toch vind ik het 'mooi' dat er zo snel al initiatieven/alternatieven worden aangeboden in de vorm van; bedrijven die direct aangeven dat ze werknemers zoeken, 'task forces' die worden opgericht (waarbij ik verwijs naar volgend artikel: 'Task Force' voor de mensen van Ford Genk),...

Deze alternatieven geven volgens mij aan dat de situatie iedereen aangrijpt. Je kan niet anders dan meeleven met de slachtoffers - ja, slachtoffers, ik vind dat je hen zo mag noemen - omdat één enkele noodlottige vergadering hun wereld op stelten heeft gezet. Ze hadden geen besef van wat komen zou en werden voor de gek gehouden door een 'Toekomstcontract' dat hun 'toekomst' dan ook veilig zou stellen. Niets was echter minder waar, de kleine lettertjes werden niet gelezen en Odell blijkt nu het 'recht' te hebben een kleine 10.000 mensen van hun job te beroven zonder beschuldigd te worden van contractbreuk? Ik begrijp dat contracten moeten worden nageleefd, uiteraard, onze Westerse beschaving zou in elkaar storten als niemand nog contracten naleefde, maar ik vind wel dat werknemers van deze 'economische voorwaarde' in het toekomstcontract op de hoogte moesten gehouden worden.

Citaat:
‘We begrijpen de gevolgen voor de werknemers van Genk, en aanvaarden onze sociale verantwoordelijkheid.’


Ik ben trouwens benieuwd hoe ze hun verantwoordelijkheid gaan opnemen... wordt vervolgd...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2012, 22:03
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Een sterker gemeenschapsgevoel is het enige voordeel dat zulke verschrikkelijke gebeurtenissen als dit met zich meebrengen.
Verder ben ik, net zoals Elise, benieuwd naar de verantwoordelijkheid die de directie zal opnemen.

Omdat misschien in de toekomst ook Volvo in Gent hetzelfde kan overkomen, zou het misschien verstandig zijn om terug nieuw leven te blazen in onze eigen automerken?
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.