actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2012, 06:54
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
295.000 Belgen doen geen belastingaangifte

295.000 Belgen doen geen belastingaangifte

Zes miljoen Belgen zijn verplicht om een belastingaangifte in te dienen bij de fiscus, maar 295.372 particulieren vertikken dat. Van hun aangifte, voor het aanslagjaar 2011, is geen spoor. Dat blijkt uit een verslag van de FOD Financiën dat uw krant kon inkijken.
Al voor het derde jaar op rij schommelt het aantal wanbetalers rond 300.000. "Toch gaat het niet om een harde kern die niet wil betalen", verduidelijkt Francis Adyns van de Federale Overheidsdienst Financiën. "We sturen al een aantal jaren herinneringsbrieven naar Belgen die achterblijven met hun aangifte. Die hebben zeker hun effect. We zien dat het elk jaar andere mensen zijn die om welke reden dan ook hun aangifte niet indienen."

Bijna 5 procent van de particulieren geeft dus niets aan. Bij vennootschappen ligt dat aantal nog een pak hoger (6,98%). Bij de bedrijven gaat het om 25.615 aangifte die niet zijn ingediend. Een stijging van 5000 dossiers, mogelijk te wijten aan de vele faillissementen.

"Wie zijn belastingen vergeet, mag zich verwachten aan een belastingverhoging van 10 tot 200% op het niet aangegeven gedeelte", zegt Adyns. "Hij kan ook een boete krijgen van 50 tot 1250 euro." De wanbetalers wonen vooral in grootsteden zoals Brussel, Luik en Antwerpen. De fiscus merkt dat daar een andere mentaliteit en betalingsbereidheid heerst dan in de rand.

bron: www.gva.be

mening: Persoonlijk vind ik dat het een groot aantal is die geen belastingsaangifte doen. De straffen zijn al groot, maar ik vind dat deze nog groter kunnen. Het is namelijk niet eerlijk dat al de rest wel betaalt voor de staat en dat diegene die niet betalen mee kunnen profiteren. Misschien is het beter dat ze toch eerst nog enkele herinneringen sturen, want sommige mensen vergeten dit gewoon.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2012, 08:17
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik ben geschrokken van het groot aantal die het vertikken hun belastingen aan te geven. Het is inderdaad niet eerlijk dat er mensen zijn die niet betalen. Iedereen moet er voor werken. Ik ben het eens met Silvia dat de straf groter kan zijn. Dit is al belastingontduiking of fraude, hier zouden zware sancties aan moeten vast hangen. Het is namelijk niet eerlijk dat al de rest wel betaalt voor de staat en dat diegene die niet betalen mee kunnen profiteren.
Om dit te voorkomen, zouden hier meer controles op moeten zijn. Ik denk persoonlijk dat er dan snel verandering in zal komen, degenen die niet betalen zullen bang hebben voor de controles, voor de belastingverhoging van 10 tot 200% op het niet aangegeven gedeelte.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.