actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 17:39
p*eter.vandenhoof p*eter.vandenhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 25
Woensdag ontmoet Ford Europe Kris Peeters

Woensdag ontmoet Ford Europe Kris Peeters
maandag 22 oktober 2012, 16u20
Auteur: wle, jta



De directie van autobouwer Ford heeft de vakbonden bij zich geroepen voor een crisisvergadering in de Genkse vestiging. De vakbonden vrezen voor banenverlies. Dat woensdag Ford Europe verwacht wordt op het kabinet van Vlaams minister-president Kris Peeters, zorgt voor enige enige ongerustheid. Het gesprek van Peeters met de top van Ford zal plaatsvinden na de bijzondere ondernemingsraad.
Vorige maand werd nog aangekondigd dat Ford Genk de nieuwe Mondeo, de S-Max en de Galaxy mag bouwen. Dat zorgt voor zekerheid voor het voorbestaan van de fabriek tot 2020.

Minister-president Kris Peeters herinnert er maandag aan dat hij de vakbonden in Genk in september nog heeft gefeliciteerd met het nieuws dat de volgende generatie Mondeo naar ons land kwam.

'Nu heb ik de vraag ontvangen van de directie van Ford Europe om mij woensdag te spreken', zegt de Vlaamse minister-president maandag. 'Ik volg het dossier van zeer nabij, en met alle ernst, op.'

Vakbonden zijn uitgenodigd zonder specifieke agenda

Dat de nieuwe generatie Mondeo voor Genk is, betekent echter niet dat er geen banen kunnen verdwijnen. Ford werkt momenteel aan een herstructurering in heel Europa. Daarbij zijn tot dusver de gevolgen voor de Belgische vestiging nog onduidelijk.

De vakbonden zijn woensdag om 09:00 uur uitgenodigd op een bijzondere ondernemingsraad maar kregen geen agenda doorgespeeld, bevestigt Luc Prenen van het ACV. 'We tasten volledig in het duister over de reden. Gaat het over het Europees besparingsplan? Alles kan, we hebben geen enkel idee.'

Een woordvoerder van Ford Genk geeft geen commentaar over de ondernemingsraad. Een woordvoerder van Ford Europe heeft maandag de meeting wel bevestigd. Over de inhoud wil hij niks kwijt.

Geen activiteit deze week bij Ford Genk

Vorige maand liet Ford weten in Europa 'enkele honderden banen' te zullen schrappen. Bij het bedrijf werken in Europa in totaal 66.000 mensen, waarvan 4.300 in de Belgische vestiging. Indirect hangen nog eens meer dan 5.000 banen af van de autofabriek. Het gaat om banen bij toeleveranciers. Dat blijkt uit cijfers van technologiefederatie Agoria.

Overigens is er deze week geen activiteit bij Ford Genk. De fabriek ligt stil. Er was deze week economische werkloosheid gepland. Er werd geruime tijd gespeculeerd over een sluiting van de Ford-fabriek. De vrees verdween echter na geruststellende taal van de Europese directie.

Ondernemingsraad komt als verrassing

Vakbondslui zoals Prenen gingen er bij het nieuws van het Europese besparingsplan van uit dat eerst de andere Europese vestigingen van Ford geviseerd zouden worden. Ronny Champagne van het ABVV liet toen weten dat als Ford Genk 'toch de vraag krijgt mensen met brugpensioen te sturen 'we dat wellicht niet zullen weigeren’.

De ondernemingsraad van woensdag komt hoe dan ook als een verrassing. Amerikaanse media berichtten maandag dat Ford het bouwen van de Mondeo ergens anders wil lokaliseren. De Belgische vestiging zou volgens de Amerikaanse pers afgebouwd worden.

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121022_052

commentaar : Het feit dat de fabriek in Genk de nieuwe Mondeo, de S-Max en de Galaxy mag bouwen is zeer goed nieuws zowel voor de arbeiders van deze fabriek die hierdoor meer werkzekerheid krijgen en ook voor de economie in het algemeen. Hopelijk kan Kris Peeters in zijn gesprek met Ford Europe de mogelijke schade beperken zodat er zo weinig mogelijk banen verdwijnen. Men is al lang bezig met deze zaak en hopelijk kan dit nu op de meest gunstige manier opgelost worden. De kansen hierop zijn in elk geval gestegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2012, 10:15
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Peeters: 'Ik vrees slecht nieuws voor Ford Genk'

'Onze industrie heeft een groot probleem door de hoge loonkosten en hoge energiekosten. Dat is een echte handicap voor ons.' Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) wil dat de federale regering eindelijk werk maakt van het wegwerken van die handicap.


Kris Peeters heeft morgen - samen met enkele leden van zijn regering - een ontmoeting met de Europese Ford directie. Wat die precies te vertellen heeft, weet Peeters niet. Maar goed nieuws, verwacht hij niet.

'Laat ons hopen dat het geen sluiting is. Maar op dit moment kan ik niets geruststellends zeggen,' zei hij op Radio 1. 'Ik maak me echt ongerust.' Tegelijkertijd wil hij niet aan 'paniekzaaierij' doen.

Peeters wijst erop dat het al een tijd slecht gaat in de automobielsector in Europa. En zeker ook in ons land. 'De positie van Ford is niet erg rooskleurig.' De productie bij Ford Europa daalde in augustus met liefst 30 procent. September leek al niet veel beter.

Peeters zegt dat hij doet wat hij kan in overleg met Ford, met de provincie en met de stad. Onlangs werd nog beslist Ford 57 miljoen euro toe te stoppen voor de opleiding van de werknemers voor de bouw van enkele nieuwe modellen zoals de S-Max en de Galaxy. Toen kwam ook het goede nieuws vanuit het hoofdkwartier dat Genk de productie kreeg van de nieuwe Mondeo vanaf oktober 2013.

'We hebben alles uit de kast gehaald.' De beloofde subsidies kan Peeters schrappen. Of hij eerder gegeven subsidies kan terugeisen, is minder duidelijk. Nieuwe subsidies geven, is geen optie.

Peeters beklemtoont dat hij de grond van het probleem niet kan aanpakken. 'Aan de overcapaciteit in de automobiel-sector kan ik niets doen.'
Toch kijkt hij ook naar de federale regering. De hoge loonkosten en de hoge energiekosten doen de industrie pijn. De federale regering heeft enkele jaren geleden goede stappen gezet door de ploegenarbeid goedkoper te maken (en minder te belasten), maar het is nog niet genoeg.

Op dit ogenblik is de fabriek dicht. Het personeel moet verplicht stempeldagen opnemen. Ook de rest van het jaar zal er maar beperkt gewerkt worden. De bonden hebben de poorten van de fabriek in Genk laten blokkeren om te verhinderen dat afgewerkte auto's van de parking gehaald worden.

Bron: De standaard

Dit bericht baart me enorm veel zorgen. Wanneer een Vlaams minister gaat onderhandelen met de Europese ondernemers van Ford, is er iets totaal mis. Het is misschien een beetje voorbarig, maar ik vermoed dat de vorige reddingspogingen om Ford Genk open te houden nu niet meer zullen werken. Er is in mijn ogen gewoon geen budget om dit bedrijf financiële kracht te geven.
Moesten er veel ontslagenen vallen, of in het ergste geval de fabriek de deuren sluiten, dan staan er honderden gezinnen op straat. Van de werknemers die bij Opel Antwerpen ontslagen zijn, zijn er ook nog steeds verschillende die nog geen werk gevonden hebben. Hier maak ik mij vooral ongerust over.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2012, 20:47
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Slecht nieuws voor de werkgelegenheid in Vlaanderen, en dan vooral in Limburg. Als een sluiting dreigt ,is dit een zware klap voor de regio.
Maar wat kan minister-president Kris Peeters doen? Een paar jaar geleden moest hij ook al toekijken hoe de fabrieken van GM in Antwerpen gesloten werden. Waarom zou de directie de fabriek in Genk openhouden?
België is maar een kleine markt! En de invloed van de regering in Duitsland reikt veel verder dan die van de Vlaamse Gemeenschap.
Wat zijn die beloftes van 2 maanden geleden nu nog waard?
“Ford Genk blijft open”
“Genk mag de nieuwe Mondeo en S-Max bouwen”

In het beste geval dreigt een grote herstructurering, maar ik vrees dat we ons op het ergste moeten voorbereiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.