actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2013, 16:16
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Di Rupo: ‘Regering verandert dotatie koning niet direct of indirect’

Premier Di Rupo (PS) was duidelijk in de Kamer vanmiddag. Koning Albert, die aan de regering vroeg om een extra kostenvergoeding, krijgt nul op het rekest. N-VA en PS zaten daarmee opmerkelijk op dezelfde lijn.
‘Ik en de regering zijn zeer tevreden over de hervorming van de dotaties en de doorzichtigheid van de financiering van de monarchie’, verklaarde Di Rupo. ‘Het bedrag van de dotatie voor Albert II werd besproken en beslist door de kern. Het is in de Kamer en de Senaat breed goedgekeurd. De regering verander de dotatie niet direct of indirect.’

De premier gaat dus niet in op de vraag van koning Albert om een extra kostenvergoeding te door storten. De koning heeft problemen om met zijn huidige dotatie zijn levensstandaard aan te houden. Sinds hij aftrad, beschikt Albert over een dotatie van 923.000 euro. Flink minder dan de 11,5 miljoen euro die hij als koning kreeg op het einde van zijn regeerperiode.

Sinds de regering Di Rupo de dotaties hervormde, moet Albert btw en accijnzen betalen. Iets waarover de premier zich in de Kamer tevreden toonde. ‘Dankzij de acht partijen van de meerderheid heeft België vandaag een modernere monarchie.’

Eerder op de dag, en ook vanmiddag in de Kamer, reageerde Theo Francken (N-VA) verontwaardigd. Vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) maakte ook duidelijk niet te willen sleutelen aan de dotaties.

Bron: www.standaard.be

Mening:

Toen de regering besliste om de dotaties aan te passen, was ik zeer verbaasd. Ik ben niet zo'n grote voorstander van het koningshuis. De koning krijgt nog steeds een stevige dotatie maar daar kan ik nog mee leven. Dotaties voor prinsen en prinsessen vind ik zeer onnodig. Ze hebben namelijk de tijd om te werken. Ze kunnen voor zichzelf zorgen. De koning daarentegen heeft verplichtingen en heeft dus geen tijd om zelf geld te verdienen. Nu heeft de afgetreden koning gevraagd om zijn dotatie terug te verhogen. Hij heeft het natuurlijk aangekleed als 'onkostenvergoeding' maar het blijft hetzelfde.
Hij krijgt het gelukkig niet. Het zou wel straf zijn dat ze dotatie weer zouden opvoeren. Direct of indirect!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.