actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 12:08
s*ander.peeters s*ander.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wommelgem
Posts: 25
Thielemans over ontslag: "Soms moet je aantal zaken verzwijgen"

Freddy Thielemans spreekt tegen dat hij de Brusselse kiezers bedrogen zou hebben door na één jaar in zijn derde ambtstermijn als burgemeester van Brussel de sjerp af te staan. "Dit is geen makkelijke situatie, maar als je een verantwoording hebt die steek houdt, is het voor mij geen bedrog. Integendeel", zegt hij vandaag in De Standaard. Hij verwijst, ook in Le Soir en op Bel-RTL, naar het 'scharniermoment' van de verkiezingen in mei 2014.

De gemeenteraad waar Thielemans zal aankondigen dat hij na dertien jaar opstapt als burgervader van Brussel start vandaag om 16 uur. In enkele interviews legt Thielemans al uit waarom hij naar eigen zeggen helemaal zelf - en niet onder druk van zijn partij, de PS - beslist heeft om nu ontslag te nemen.

"Het is belangrijk om plaats te laten aan de jongeren, nu de stad tegen midden december haar begroting op orde moet hebben en er een belangrijke kiescampagne zit aan te komen. Als er een opportuniteit is, moet je die grijpen. En met de komende verkiezingen is die er. Wat gaat de N-VA doen? En welke impact zal dat hebben op Brussel? Kan de PS standhouden? Het is een scharniermoment, meer dan in 2012. Iemand die aan het einde van zijn carrière gekomen is, kan niet meer de motor zijn", legt Thielemans uit.

"Geen bedrog"
Hij vindt niet dat hij de Brusselaars die voor hem hebben gestemd, bedriegt door zijn sjerp over te dragen aan Yvan Mayeur. "Het is nooit goed om aan te kondigen dat je weggaat. Om een beetje de dynamiek te bewaren, moet je soms een aantal zaken verzwijgen", zegt hij. "Als je een verantwoording hebt die steek houdt, is het voor mij geen bedrog. Integendeel."

Over zijn toekomst laat Thielemans niet veel los, maar de 69-jarige PS'er zou graag betrokken blijven bij het NEO project, dat het Heizelplateau wil herontwikkelen. "Dat is mijn kindje. Als ik er niets meer mee te maken zou mogen hebben, zou ik ongelukkig zijn. Ik reken zeer sterk op mijn vrienden om rechtstreeks met NEO verbonden te blijven. Ik heb zin om ermee bezig te blijven en ik heb dat ook voorgesteld."

Trots en spijt
Terugblikkend op zijn burgemeesterschap is Thielemans vooral trots op het stimuleren van verkeersluwe zones in het centrum, de wijkcontracten, woonprojecten die een sociale mix bevorderen en activiteiten als Brussel Bad en Winterpret. Dat hij niet meer impact op de armoede heeft gehad, is iets dat Thielemans dan weer betreurt.

Het ketje pleit in eigen naam ook voor de fusie van de Brusselse gemeenten van negentien tot zes, op basis van de zes bestaande politiezones. "Die zijn er niet zomaar gekomen, hé. Dat is de ideale omvang."

Bron: www.demorgen.be

Mening: In mijn ogen is dit wel bedrog. Hij wist waarschijnlijk al dat hij maar één jaar burgemeester ging blijven voor hij meedeed aan de verkiezingen. Hij heeft dit gewoon gedaan zodat de PS de verkiezingen zou winnen en zo dat hij zijn functie zelf kon doorgeven aan een partijgenoot. Ik vind dat hij zijn populariteit bij het Brusselse volk misbruikt heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.