actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2013, 15:23
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
‘Met afschaffen stemplicht zal opkomst nog dalen’

‘Met afschaffen stemplicht zal opkomst nog dalen’

In een democratie kan verwacht worden dat de burgers de legitimiteit van het systeem mee in stand houden. Dat stellen Steven Vanackere(CD&V) en Kathleen Van Brempt (SP.A) over de stemplicht. Open VLD en Groen zien het systeem liever verdwijnen.

De discussie over de stemplicht is weer opgelaaid nadat uit onderzoek is gebleken dat maar liefst vijftien procent van de ingeschreven kiezers geen stem uitbracht bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.

Het is niet populair om over plichten te spreken, zei CD&V-Kamerlid Steven Vanackere. ‘Iedereen is voor stemrecht. Kunnen we dan niet verwachten dat iedereen daaraan deelneemt en zo mee de legitimiteit van het systeem in stand houdt? We moeten goed bedenken dat stemmen mensen het recht geeft om over de politiek te mopperen.’

Met het afschaffen van de stemplicht hopen Groen en Open VLD vooral de kloof met de burger te dichten. ‘Dat zou een andere dynamiek creëren’, denkt Groen-Kamerlid Kristof Calvo. ‘Politici zouden mensen moeten overtuigen om te gaan stemmen.’

Door het afschaffen van de stemplicht zullen politici de thema’s meer op de noden van de mensen moeten afstemmen, verklaarde ook parlementslid Willem-Frederik Schiltz.

Maar SP.A-europarlementslid is het daar niet mee eens. Zij is ervan overtuigd dat met het afschaffen van de stemplicht het democratisch deficit alleen maar zal toenemen. ‘Minder mensen zullen gaan stemmen, kijk maar naar andere landen’, stipt Van Brempt aan. ‘De laaggeschoolden zullen het eerst afhaken. In een democratie zijn ook plichten.’

'Migranten moeten meer inspraak krijgen in democratie'

Volgens Calvo moeten ook migranten meer kans hebben om in die rij te gaan staan. 'Migranten moeten vooraf inschrijven om te kunnen stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen, wij geven hen daarbij nog steeds het gevoel b-burgers te zijn. De drempels moeten worden weggewerkt.'

'We moeten zoveel mogelijk mensen op gelijke manier behandelen', gaf ook Vanackere aan, maar hij gelooft niet dat het probleem enkel kan worden opgelost met een vlotter migrantenstemrecht. 'Migranten en jongeren moeten voelen dat er naar hen geluisterd wordt', zei Schiltz, maar een opkomstplicht schiet dat doel volgens hem alvast volledig voorbij.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131027_00811064
Commentaar : De stemplicht in België wordt nog steeds gehanteerd als één van de weinige , zoniet het enige land in Europa. Volgens mij heeft het ook geen enkel nut om de burgers te verplichten om te gaan stemmen. Het enige wat men daarmee bereikt zijn vele ongeldige stemmen en personen die niet gaan stemmen. Ik vraag me trouwens af of er sancties worden gegeven aan mensen die geen stem uitbrengen. Indien dat niet zo is, heeft het zeker geen zin om deze verplichting in stand te houden. Wie zijn stem wil laten horen , zal er wel de nodige moeite voor doen. En als de politiek , of hun beslissingen je niet aanbelangen , hoef je achteraf ook niet te klagen. Kortom, we leven in een vrij land ; van mij mag die stemplicht worden afgeschaft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2013, 16:19
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Afschaffing stemplicht

Mijn mening komt grotendeels overeen met de mening van Elien. Ik zou het ook helemaal niet erg vinden als de stemplicht verdwijnt. Ik denk dat dit politiek gezien misschien wel beter is. Er zijn veel mensen die niet weten op wie ze stemmen. Ze zien een naam staan en denken 'die naam heb ik al eens gehoord op het nieuws, het zal dan wel in orde zijn', terwijl ze totaal niet weten wat de politieke standpunten zijn van deze partij. Het is dan in mijn ogen beter om deze mensen gewoon niet te laten stemmen. Er zou dan een veel beter overzicht zijn van wat de bevolking echt wil en welke partij de meerderheid van de bevolking verkiest. Dit is niet enkel beter voor de politiek zelf, maar ook voor de bevolking. Er zijn veel mensen die zich ergeren aan mensen die op iemand stemmen zonder te weten wat de politieke standpunten zijn van die partij. Ik erger mij daar ook aan. Het percentage van de stemmen voor de bij de bevolking populairste partij daalt door de mensen die willekeurig op iemand stemmen.
Met andere woorden, het zou veel beter zijn dat mensen die niets van politieke kwesties afweten ook niet gaan stemmen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2013, 17:28
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik sluit me enerzijds wel aan bij de mening van Elien. Het is inderdaad zo dat er velen zijn die geen flauw benul hebben van wat er gaande is in de politiek en dan maar op een willekeurig iemand stemmen. Anderzijds is het stemplicht misschien toch niet zo slecht. Als je alleen kon gaan stemmen als je het echt wilde, zouden vele mensen denken dat hun stem toch niet zoveel zal helpen. Ze hebben dan misschien wel een mening, maar willen niet zo lang gaan aanschuiven om te gaan stemmen. Ze denken dat het slechts een druppel op een hete plaat is. Op die manier gaan slechts enkelen stemmen die echt van een welbepaalde partij of persoon overtuigd zijn. Dat zal er dan op zijn plaats voor kunnen zorgen dat je geen overduidelijke winnaar en verliezers hebt. Laat de stemplicht maar voor wat ze is. op die manier gaan de mensen toch enigszins nadenken over de huidige politieke toestand, want ze moeten hun stem nu eenmaal uitbrengen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2013, 17:35
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Hier ben ik het niet mee eens. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er veel mensen niet weten op wie ze zouden stemmen en hoe dat, wanneer je die mensen wegneemt, een goede afspiegeling zou zijn van wat het grootste deel van de bevolking wil?
Uiteraard erger ik mij ook aan mensen die niet weten op wie ze stemmen of zomaar een naam kiezen. In een samenleving zijn er een aantal plichten, dingen waar je je aan te houden hebt. Ook schoolplicht is iets waar je je aan te houden hebt. Wat doet men met mensen die schoolmoe zijn? Men gaat een systeem bedenken dat deze mensen niet uit de boot vallen en toch nog mee kunnen participeren in het onderwijs. Wel, het is dan de taak van de politici om hun boodschap op die manier over te brengen om ook dat deel van de bevolking te bereiken dat zich zou distantiëren van de politiek. Stemplicht is ook, volgens mij, opzoekplicht = jezelf verdiepen in partijen om zo een gefundeerde keuze te maken. Het is daar waar het schoentje knelt: sommige mensen vertikken het om de democratie, waar jarenlang ZO hevig voor gevochten is, actief te beleven en een gefundeerde en geďnformeerde stem uit te brengen. Met andere woorden: het zou veel beter zijn dat mensen wél iets leren van politieke kwesties! En daar heeft het onderwijs, de media, ... een zeer grote rol in te spelen.
Als de stemplicht wordt afgeschaft, zie je automatisch het aantal kiezers dalen. Ik vind dat geen goede afspiegeling van wat de bevolking wil.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.