actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th July 2018, 18:09
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
Familie overleden verdachte ontkent doodsbedreiging juwelier

De juwelier uit Oostakker die zaterdagmiddag een verdachte van een overval doodschoot, werd niet met de dood bedreigd door de ouders en de broer van het slachtoffer. Dat zegt advocaat Nicholas De Mot, die optreedt voor die nabestaanden van de verdachte.

De juwelier in Oostakker, die zaterdag bij een overval een van de daders dodelijk heeft verwond, zou doodsbedreigingen hebben ontvangen van diens ouders en broer, maar dat wordt door hen ontkend.

‘De familie is alleen bezig met het rouwproces en met de begrafenis’, stelt hun advocaat De Mot. ‘Ze ontkennen met de meeste klem dat ze bedreigingen hebben geuit. Ze kunnen niet instaan voor wat derden doen, maar ze kunnen dat alles niet plaatsen.’

De politie houdt intussen extra patrouilles aan de juwelenzaak.

Het verdere onderzoek moet uitmaken of er sprake kan zijn van wettige zelfverdediging door de juwelier, maar volgens zijn advocaat Walter Van Steenbrugge schoot hij omdat hij hoorde dat ze op hem wilden schieten. De man werd vrijgelaten onder voorwaarden.

Het slachtoffer is een 23-jarige man van Marokkaanse afkomst, die een beperkt strafblad heeft. 'Hij werd, in tegenstelling tot wat gemeld werd, niet eerder veroordeeld voor gewapende overval. Ik trad in het verleden al op voor hem. Hij werd schuldig bevonden aan weerspannigheid tegen de politie, maar hij kreeg daarvoor opschorting van straf. Hij werd wel veroordeeld voor een vermogensdelict zonder geweldpleging, in een totaal andere context', zegt De Mot.

De tweede verdachte van de overval is nog niet gevat. 'Mijn cliënten hebben geen flauw idee wie dat zou kunnen zijn', stelt de advocaat. 'Ze zijn bereid volop mee te werken met het onderzoek. Ze respecteren ook het lopende onderzoek en hebben vertrouwen in het gerecht. Ze willen een onderzoek in alle sereniteit. Het lichaam werd zeer snel vrijgeven en ze zijn nu al in hun geboorteland om afscheid te nemen. Ze willen geen voorbarig standpunt innemen. Ze zijn ook slachtoffer.'

Bron: De Standaard
Geraadpleegd op 10 juli 2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180710_03606669

Mening: Het is begrijpelijk dat de juwelier zich bedreigt voelde, maar of hij er goed aan gedaan heeft om ook effectief te schieten, is een andere vraag. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling om iemand te doden, dit is echter wel wat er gebeurde. Is het dan wettelijke zelfverdediging? Ik vind van wel. Ik vind als je overvallen wordt, dat je jezelf mag verdedigen. Iemand overvallen is strafbaar. Maar de doodsbedreiging gaat te ver. De familie beweert dat zij het niet zijn, maar wie dan wel? Zelf ontkennen ze te weten of een vermoeden te hebben wie het wel zou kunnen zijn. Het lijkt mij logisch dat het om één van de partners kan gaan. Ook hier weten ze niet met wie hun zoon of broer,... samen werkte of geregeld samen kwam. Het slachtoffer had een strafblad dus dit zegt voor mij ook al genoeg.

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 10th July 2018 om 18:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.