actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2012, 17:29
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Al 184.000 euro boete voor overtreden rookverbod

Artikel:

Tussen 1 juli 2011 en 1 juli 2012 is al 184.000 euro boete geheven voor de overtreding van het rookverbod. Het gaat zowel om klanten die dat verbod schonden als horeca-uitbaters die het verbod aan hun laars lapten, schrijft La Dernière Heure zondag.

Tijdens diezelfde periode voerden de FOD Volksgezondheid, het FAVV en de politie 9.556 controles uit. Bij die controles werden 2.249 pv's opgesteld, 695 voor klanten en 1.554 voor uitbaters.

Dat was goed voor een totaal aan boetes van 184.000 euro. De uitbaters hoestten al 90.000 op, de klanten 60.000.

Meerdere boetes zijn nog niet betaald. Voor de uitbaters gaat het om 25.000 euro, bij klanten is dat 9.000. De dossiers zijn doorgespeeld aan het parket en indien noodzakelijk volgen gerechtelijke vervolgingen.


Bron:
Het Nieuwsblad 09/12/2012
http://www.nieuwsblad.be/article/de...121209_00396462


Eigen mening:
Ik vind dat ze hiertegen niet streng genoeg kunnen optreden. Ik kwam vorig weekend nog in een café waar er heel de avond gerookt werd, zelfs de cafébaas deed vrolijk mee. Ik kwam thuis en ik kon mijn kleren weeral direct in het wasmachine gooien. Vreselijk is het! De boetes mogen van mij dus gerust nog de hoogte ingaan. En als een café 3 keer betrapt wordt op roken, vind ik dat het café maar gesloten moet worden. Enkel op deze manier kunnen we rookvrije cafés behouden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2012, 18:32
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Al 184.000 euro boete voor overtreden rookverbod

Ik vind dat ze inderdaad hier strenger op moeten zijn. Maar toch zijn er vele cafés die hun laars hieraan lappen. Ik ga vaak op café, en het gedacht dat je de volgende dag je kleren terug kan aandoen is een zaligheid.

Toch moet de overheid niet enkel de cafés controleren, maar ook de zaken die sigaretten verkopen. Vaak kopen jongeren, onder de 16 jaar, sigaretten. Misschien dat ze op deze manier al vele jongeren een boete kan geven o.w.v. overtreding van de wet.
Volledig stoppen met roken ga je niet kunnen creëren. dit blijft nu eenmaal zo.
De mensen die willen roken, gaan ook blijven roken. met of zonder boete aan het been.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2012, 19:50
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Al 184.000 euro boete voor overtreden rookverbod

Ook ik vind dat hier strenger tegen opgetreden moet worden. Enkele maanden geleden ging ik op café. Naast ons zat een vrouw die de bazin 5 euro gaf omdat ze daar mocht roken. Dit getuigt in mijn ogen van weinig respect tegenover andere mensen in het café. Ga gewoon enkele minuten naar buiten om een sigaret op te steken in plaats van heel het café ernaar te laten ruiken. De eigenaars van cafés mogen zulke zaken zeker niet toelaten. De voornaamste reden waarom ze dit wel doen is volgens mij omdat ze schrik hebben om klanten te verliezen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2012, 09:47
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
EIGN MENING:

Ikzelf ga ook regelmatig op café en ben geen roker. In mij vast café is er een erg aangename rokersruimte, waar je kan gaan staan als het regent of wanneer het te koud is om buiten te roken. Ik betrap mezelf er zelfs op dat ik soms gewoon naar daar ga, omdat het er gezelliger is dan in het café zelf. Ook mijn vrienden blijven daar regelmatig langer omdat het er gezellig is, waardoor ze soms meer roken dan anders. Toch is het zo, dat ook hier regelmatig binnen wordt gerookt, vooral wanneer de deuren sluiten. Dit is ook zo bij enkele andere café's waar ik regelmatig iets ga drinken: wanneer het merendeel van de klanten weg is en enkel de vaste stek overblijft, worden er sigaretten opgestoken.

Als je steeds naar buiten moet om te roken en dat vroeger niet moest, begrijp ik wel dat je vind dat je dat recht mag behouden. Echter, het gebeurt ook in de zaken met aangename rokersruimtes, dus dan denk ik dat er nog andere dingen meespelen. Hoewel deze wet al lang van kracht is, zijn heel wat rokers toch van mening dat deze niet lang meer gaat houden en ook dat deze een deel van hun vrijheid afneemt. Dit is dan volgens mij hun vorm van "rebelleren". Ook zijn ze vaak te lui om van hun stoel af te gaan, als dat niet per see hoeft.

Het is niet zo dat ik hier akkoord mee ben, ik vind het als niet-roker net zo onaangenaam als de rest van jullie, dat mijn kleren naar rook stinken. Het is echter mijn visie op het wààrom dat mensen binnen blijven roken... Het idee dat mensen stoppen met roken door dit rookverbod, klopt volgens mij ook niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.