actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2012, 09:20
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Lagere drempel voor sociale woning

BRUSSEL - Minister van Wonen Van den Bossche wil de inkomensgrenzen voor sociale woningen optrekken en zo gettovorming tegengaan.

Vandaag komen mensen met een job amper nog in aanmerking voor een sociale huurwoning. Wie een job aanvaardt als poetshulp, grafdelver of straatveger, een job met 1.300 euro netto, overschrijdt al de inkomensgrens. Dat is een enorme werkloosheidsval. Wie een laaggeschoolde job aanvaardt, wordt daarvoor gestraft met een schrapping van de wachtlijst voor een sociale woning, en moet op zoek naar een (duurder) onderkomen in de privésector.

Minister van Wonen Freya Van den Bossche (SP.A) wil de inkomensgrenzen daarom met dertien procent optrekken, zodat alleenstaanden met een jaarinkomen tot 22.387 euro in aanmerking komen, tegenover 19.796 euro vandaag. Voor samenwonenden gaan de grenzen van 29.694 naar 33.580 euro. Daardoor zouden de laagste tien procent inkomens in heel Vlaanderen in aanmerking komen voor een sociale woning.

Van den Bossche gaat verder dan het Vlaamse regeerakkoord, dat alleen de inkomensgrenzen in de centrumsteden en de Vlaamse Rand rond Brussel met tien procent wil optrekken. De minister denkt dat ze haar collega's kan overtuigen om haar daarin te volgen.

De hogere inkomensgrenzen moeten niet alleen de werkloosheidsval dichten, maar moet meteen ook zorgen voor een betere sociale mix in sociale woonwijken, waarin werkende mensen meer en meer een uitzondering worden. ‘Met de huidige inkomensgrenzen scheppen we getto's, waar alleen nog mensen zonder een job wonen. Dat is slecht voor de betrokkenen en is dodelijk voor het maatschappelijk draagvlak van sociale huisvesting', zegt Van den Bossche.

Ze beseft dat de lagere drempel voor een sociale huurwoning ook de wachtlijsten voor die woningen zal doen toenemen. ‘Dan weerspiegelen ze tenminste de werkelijke nood aan sociale woningen', antwoordt ze. ‘Het is geen oplossing om de wachtlijsten kunstmatig klein te houden. Bovendien hebben mensen die nu al meer dan vijf jaar wachten op een sociale woning, nu al recht op een premie als ze in de privésector huren.'

Tegen 2020 wil de Vlaamse regering 43.000 sociale huurwoningen bouwen.

gevonden op 16/11/12http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121115_0037064

mening:
Als ze dit gaan doen gaan de Belgen niet geholpen worden. Zoals ze zelf al aan haalt zal de wachtlijst vergroten. Mensen gaan langer moeten wachten. En wie gaat de toestemming krijgen om er in te gaan, nog meer buitenlanders. Moeten wij die echt blijven helpen. Er staan 10 000 mensen op straat bij Ford Genk, die zijn alle werkloos en komen ook in de sociale werkloosheid terecht. Help deze mensen eerst zij zijn tenslotte voor een groot deel Belg. Zoek voor hen oplossing en niet voor anderen. Daarnaast waar gaan al die woningen komen. Gaat de overheid nog eens een appartement van 300 000 euro kopen op linkeroever om 1 gezin in te steken. Is dat besparen, en de begroting dan. We moeten de Belgen helpen die in sociale onzekerheid leven en daar eerst aan denken daarna aan de buitenlanders. Sommige van hen leven inderdaad in zeer erge omstandigheden, maar vele kunnen ook terug want in hun land is geen oorlog. Dit wetsvoorstel vind ik maar niks ze gaan de problemen alleen maar vergroten.

Laatst aangepast door E*elien.segers : 16th November 2012 om 09:20. Reden: te veel spatie gelaten
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2012, 20:23
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Lagere drempel voor sociale woning

Naar mijn mening is het voorstel van Minister van Wonen Freya Van den Bossche wel een goed wetsvoorstel. Ik sluit me dus niet aan bij het betoog van Evelien dat ik trouwens ook erg racistisch getint vind. Of je het nu leuk vindt of niet, onze samenleving wordt meer en meer een multiculturele samenleving. Het is belangrijk dat je de 'andere' niet uitsluit want hij maakt ook deel uit van onze maatschappij. Daarenboven denk ik dat je niet alle 'buitenlanders' over dezelfde kam mag scheren. Ik denk dat er ook veel Belgen zijn die zichzelf op domme manieren (drank, gokken, ...) in de schulden hebben gewerkt en nu recht hebben op een sociale woning. Ga je dan ook alle Belgen veralgemenen en een sociale huurwoning weigeren? Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Hoe je het ook draait of keert, het aantal mensen dat in de armoede terechtkomt blijft stijgen. Een aantal factoren zijn hier in hoofdzaak verantwoordelijk voor zoals de stijgende werkloosheid die op een historisch hoog peil staat. Ook de hoge levenskost in ons land zorgt ervoor dat mensen snel in de armoede terecht kunnen komen. Mensen die scheiden, zeker als ze kinderen hebben, en plotseling alles alleen moeten bekostigen lopen een enorm risico om in de armoede te belanden. Het grote probleem is dat de maatschappij het armoedeprobleem niet ziet. Vele mensen verstoppen hun armoede en daardoor wordt het beleid niet genoeg afgesteld op het bestrijden van armoede.

Dat Minister Van den Bossche de werkelijke nood aan sociale woningen duidelijk wil maken vind ik een heel sterke uitspraak die aantoont dat zij het beste voorheeft met mensen in financiële problemen. Ik sluit me hierbij aan en ik vind het ook een goed idee om de drempel te verhogen. Mensen met een laag inkomen moeten de kans krijgen om hun financiële situatie terug recht te trekken. Dat kan niet zonder een ruggesteun van de overheid of het is in ieder geval erg moeilijk. Vaak zijn mensen bereid om te gaan werken, maar omdat ze laaggeschoold zijn verandert het loon dat ze krijgen weinig aan hun situatie. Voor die mensen kan een sociale huurwoning deels een oplossing bieden denk ik.

Ook het argument dat wordt aangehaald dat sociale huurwijken geen gettowijken mogen worden is een belangrijk argument. Het is belangrijk dat die wijken niet verpauperen en de bewoners ervan niet in een negatieve spiraal terechtkomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2012, 23:54
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik ben het helemaal eens met wat Nick hier heeft uitgeschreven.

Hierbij verwijs ik graag naar de aflevering van Café Corsari van dinsdag 12 december 2012. Vanaf minuut 5 beginnen Liesbeth Homans en Bart De Wever een uiteenzetting over de sociale huurwoningen in Antwerpen.

Bart De Wever zegt dat Antwerpen een magneet is geweest voor mensen die een sociale huurwoning zochten. Ga maar naar Antwerpen, 'omdat Antwerpen er toch genoeg heeft'. Hij oppert dat daardoor het gemiddelde loon van een Antwerpenaar, dat 10 jaar geleden meer dan het gemiddelde in Vlaanderen was, vandaag minder dan het gemiddelde is geworden. Hij zegt dat steden op die manier de aantrekkingspolen worden van de onderkant van de samenleving en zo nog harder de bovenkant afstoten.

http://www.een.be/programmas/cafe-c...e-antwerpenaren

Ook al gebruikt hij soms harde woorden; ik geef hem gelijk. Ik vind het voorstel van Freya Van Den Bossche dan ook een goed voorstel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.