actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2012, 20:10
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Daklozen moeten niet op straat slapen

ma 10/12/2012 - 16:20

Nu het kouder en kouder wordt, beginnen de opvangplaatsen voor daklozen stilaan vol te raken. Toch zal in Gent, Antwerpen en Brussel niemand op straat moeten slapen dit jaar want er is voldoende opvang.

De Gentse schepen van Sociale Zaken Guy Reynebeau (SP.A) zegt dat de maatregelen die genomen werden, voorlopig voldoen aan de vraag. Cijfers over de bezettingsgraad geeft de stad Gent liever niet, om een "aanzuigeffect" te vermijden.

In Gent zijn er ruim 100 slaapplaatsen voor daklozen, en er zijn verder dagopvang, voedselbedeling, douchemogelijkheden en wasmachines.
VRT

Voorlopig zijn er ook in Antwerpen geen problemen en is overal nog capaciteit over. Exacte cijfers van aantal opgevangen mensen tijdens koude nachten heeft de stad niet. Het winterplan hoeft niet aangepast te worden.

Hoewel de opvangplaatsen stilaan vol beginnen te raken nu het buiten kouder wordt, zal niemand op straat moeten slapen in Brussel. Dat zegt Samusocial. Ook het Brussels Gewest en de federale overheid willen een plaatstekort vermijden, al is er nog onduidelijkheid over wie nu precies voor plaatsen zal zorgen.

Al 705 plaatsen zijn bezet in de Brusselse opvangcentra, terwijl er in totaal slechts plaats was voor 700 daklozen. Dat aantal blijkt echter relatief, want er kunnen altijd mensen bij. "We weigeren niemand", zegt Samusocial. "We naderen het maximum in de opvangcentra, maar we hebben met de federale overheid afgesproken dat niemand op straat zal slapen."

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...121210_daklozen

__________________________________________________ _______________

Mening: Ik heb het altijd al belangrijk gevonden dat ieder mens een plaats heeft om de nacht door te brengen. In deze koude wintertijd is het bijna onmenselijk om mensen te weigeren in een opvangcentrum. Zeker in grootsteden als Brussel denk ik dat het noodzakelijk is om iedereen op te vangen. Niemand verdient het om zomaar op straat te moeten slapen in de kou. Samusocial is een zeer goed initiatief en moet zeker zo verder doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2012, 22:15
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Net als Hannah vind ik het ook belangrijk dat elke mens een dak boven zijn hoofd heeft en dan vooral ’s nachts. Daarom ben ik erg blij met het bericht dat er geen enkele dakloze de nacht buiten zal moeten doorbrengen in deze koude periode. Het is ook mooi dat het niet alleen stopt bij het bieden van een slaapplaats. De daklozen kunnen hun dagen doorbrengen in de dagopvang, voedselpakketten ophalen bij de voedselbedeling, zich douchen en hun kleren wassen. Zaken die altijd welkom zijn, maar voornamelijk tijdens deze koude winterdagen. Hopelijk zal de organisatie Samusocial zich aan haar belofte kunnen houden door wel degelijk alle daklozen een slaapplaats te geven. Dit zal uiteraard niet mogelijk zijn als de capaciteit van het maximum aantal slaapplaatsen ruim wordt overschreden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2012, 22:21
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Daklozen moeten niet op straat slapen

Ik vind het heel goed dat iedereen een slaapplaats heeft. Een dak boven je hoofd hebben is immers een basisbehoefte. Het is onmenselijk om in dit weer buiten te overnachten. We beseffen dikwijls niet hoe gelukkig we zijn omdat we niet in hetzelfde schuitje als deze mensen zitten. Net zoals Charissa hoop ik dat Samusocial haar belofte kan houden en aan iedere dakloze een slaapplaats kan bieden. Hopelijk vinden zij ook een oplossing wanneer het maximum aantal slaapplaatsen is overschreden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.