actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2018, 20:06
Dries.L*enen Dries.L*enen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 47
Luchtvaartsector werkt aan eigen betaalsysteem

Luchtvaartsector werkt aan eigen betaalsysteem

Een eigen online betaalsysteem moet kredietkaartbedrijven overbodig maken bij het boeken van tickets. Dat schrijft Financial Times.

8 miljard dollar per jaar. zoveel betalen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd elk jaar aan kredietkaartuitgevers als Mastercard of Visa, voor het verwerken van de betalingen voor tickets.

Het is geld dat de sector maar wat graag zou uitsparen. En dus wordt er, in samenwerking met Deutsche Bank, gewerkt aan een eigen online betaalsysteem waar niet 1 tot 3 procent van de ticketprijs in andere zakken beland. Dat schrijft Financial Times.

Dat online betaalsysteem, dat nog geen naam heeft, zou eind dit jaar al gelanceerd worden, met Duitsland als eerste markt. 'Het wordt een industriewijd betaalplatform dat een alternatief moet bieden voor kredietkaarten', zegt Javier Orejas van de International Air Transport Association aan de FT.

Europa

Dit soort initiatieven is het rechtstreekse gevolg van nieuwe Europese regulering, die de competitie in het bankwezen wil aanvuren. Via de zogenaamde PSD2-richtlijn, is het sindskort verplicht voor banken om betaalgegevens te delen met derde partijen. Die richtlijn, gecombineerd met nakende realtime betalingen die slechts seconden in beslag zullen nemen, kunnen voor een heuse revolutie zorgen in de financiële wereld.

Zo'n nieuwe betaalsystemen staan of vallen met de bereidwilligheid van hun klanten om hun bankgegevens te delen met meer partijen dan vroeger. Maar volgens de luchtvaartsector moet dat lukken, door de kostenbesparing die zo'n systeem met zich mee zou brengen te delen met de consument.

In tegenstelling tot betalingen met kredietkaarten, zou een betaling met het sectorsysteem de consument slechts enkele centen kosten.

Eigen mening bij dit artikel:
Ik snap maar al te goed dat luchtvaartmaatschappijen geld willen uitsparen met dit nieuwe betaalsysteem, 8 miljard dollar is niet niks. Het ontwikkelen van een eigen betaalsysteem brengt vele voordelen met zich mee, zowel voor de luchtvaartmaatschappijen als de klanten. Minder kosten voor het verwerken van betalingen voor tickets en dus dalen de ticketprijzen voor de consumenten. Het enige wat me tegenzit is het delen van bankgegevens met derde partijen, ik vraag me af of dit wel veilig gaat zijn. Natuurlijk gaan ze de beveiliging van het betaalsysteem zorgvuldig testen om zo de veiligheid ervan te garanderen. Maar de laatste tijd is er nogal veel gevoelige en private informatie gelekt van vele gebruikers, kijk maar naar de datalekken van vele Facebook-accounts en e-mailadressen. De gevolgen hiervan vallen nogal mee, maar als mensen hun bankgegevens worden gelekt kan dit voor veel meer en veel serieuzere gevolgen zorgen. Een nieuw systeem kan nogal wat fouten met zich meedragen waardoor hackers dit zeker als een doelwit gaan bekijken. Ik vind het een zeer goed initiatief want het komt beiden partijen ten goede, maar toch twijfel ik de laatste tijd hard aan de veiligheid van het delen van u bankgegevens met derden. Laat ons hopen dat er geen datalekken gebeuren en dat alles goed verloopt.

Bron: Tijd.be
Datum: 6/05/2018
Link: https://www.tijd.be/ondernemen/luch...m/10009365.html
Geraadpleegd op: 6/05/2018
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.